Debatindlæg afLouise Dreisig

Journalist og forfatter

Fertilitetsbehandling kan være en voldsom omgang, så hvorfor har klinikkerne ikke en psykolog tilkoblet, der kan træde til og aflaste, når det mentale pres bliver for meget?

Mor: Økonomien er langtfra den eneste udfordring ved fertilitetsbehandling

Lyt til artiklen

Vi danskere skal få flere børn. Det siger politikerne igen og igen. Og sidste år kom der endda en økonomisk håndsrækning fra Christiansborg, da en ny aftale sikrede gratis hjælp til barn nummer to, for dem der kæmper med fertiliteten. Men vi er også nødt til at tale om det, man skal igennem. For det er ikke kun et spørgsmål om økonomi, når det kommer til det pres, der ligger på fertilitetsudfordrede danskere. Når man som kvinde befinder sig i et fertilitetsforløb, gennemgår man en perlerække af mentale belastninger.

Først og fremmest er der al den stress, der følger med uvidenheden. Vil det nogensinde lykkes at skabe en familie? Hvad skal jeg sige til min omgangskreds? Hvordan kommer min krop til at reagere på det, den skal igennem? Det er et enormt mentalt pres at undergå fertilitetsbehandling. Begge mine børn er skabt i et laboratorium, og jeg husker helt tydeligt, hvordan den tid ikke overlod overskud til andet end at spekulere mig gul og grøn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her