Med et stort smil på læben kunne jeg sidste år fortælle min kæreste, at det ved årsskiftet ville blive lovligt for os at få registreret forældreskab til et barn, som er født af en surrogatmor. Vi talte ivrigt om, hvor vigtig en officiel anerkendelse af vores forventelige familieform er for mennesker som os. Nu kunne vi pludselig se vores drøm om at stifte familie komme tættere på.
Men som så meget her i verden varede lykken ikke evigt. Lovgivning vedrørende tilblivelsen af familie ved hjælp af surrogasi fulgte ikke med. Det er stadig ikke lovligt for sundhedspersonale at hjælpe en altruistisk surrogatmor med at blive frivilligt gravid i Danmark. Det betyder i al sin enkelhed, at jeg og min partner – såfremt vi finder en sød person, der vil bære vores barn – godt nok må stifte familie ved hjælp af surrogasi, bare ikke i Danmark.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.