Så nåede jeg endelig min 18-års fødselsdag, og den efterfølgende fredag troede jeg, at jeg skulle ud og fejre det i det københavnske natteliv. Den idé kunne jeg dog godt pakke sammen igen, for sådan er det ikke mere. Jeg skal vente yderligere 3-5 år, før fredag og lørdag aften er åbne for byture. Størstedelen af klubberne i København kører nemlig med en 21+- eller 23+-aldersgrænse fredag og lørdag, og det burde ikke være lovligt.
For så kan gymnasieelever kun tage ud om torsdagen, og det går ud over undervisningen fredag. Den ene trætte elev efter den anden træder ind ad døren til klasselokalet fredag morgen med én eneste målsætning: at komme igennem dagen. For ikke at nævne de elever, der stadig ligger sovende hjemme i sengen, når første modul begynder. Dette problem skal tages seriøst. Flere gymnasier er ligefrem begyndt at indføre en ordning, hvor pjæk i første modul fredag fører til en samtale med rektor. Måske reducerer det mængden af pjæk, men det øger formentlig ikke indlæringen. For det er ikke helt nemt at koncentrere sig om differentialregning, når øjenlågene er ved at falde i.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.