Mads Borgen-Jørgensen blev efter en fejloperation misbruger af opiater – stærke smertestillende midler. Han er ude af sit misbrug nu, men stærk kritiker af medicinalindustrien. Her fotograferet ved Hovedbanegården, hvor han købte sine opiater. Foto: Jens Dresling

Da jeg stadig var aktiv i mit eget misbrug, var det praktisk talt umuligt at få fat i opiater uden recept. I dag er det lettere end at bestille en pizza.

Danmark har allerede en opiatkrise – vi nægter bare at se den i øjnene

Mads Borgen-Jørgensen blev efter en fejloperation misbruger af opiater – stærke smertestillende midler. Han er ude af sit misbrug nu, men stærk kritiker af medicinalindustrien. Her fotograferet ved Hovedbanegården, hvor han købte sine opiater. Foto: Jens Dresling
Lyt til artiklenLæst op af Mads Borgen
06:29

For 11 år siden blev jeg fejlopereret. Det førte til en række tillægsoperationer, og i årevis fik jeg udskrevet store mængder opiater. Det begyndte som smertebehandling, men langsomt blev det til en stærk fysisk afhængighed. Jeg havde et velfungerende liv, en succesfuld karriere, en dejlig kæreste, masser af gode venner, men opioiderne tog mere og mere over, og til sidst mistede jeg det hele, også mig selv.

Mit forløb er langtfra unikt. Rundtom i Danmark sidder tusindvis af mennesker fanget i en afhængighed, de aldrig bad om, skabt af et system, der kender problemet uden at tage ansvar for konsekvenserne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her