73B9872E-FD7A-4D8A-9B15-D13C2046B840

Min søn havde topkarakterer, så selvfølgelig skulle han i gymnasiet. Gymnasiet var en bedre vej end hans drøm om at blive dessertkok, sagde jeg. Jeg sagde, han kunne alt – men mente, han burde noget andet end det, han ville. Jeg er blevet klogere.

Mor til nyuddannet kok: Det stod klart, at jeg skyldte min søn en stor undskyldning

Lyt til artiklen

Min søn er netop blevet udlært kok. Jeg er vanvittig stolt. Selvfølgelig er jeg det. Men det her handler også om noget andet. Om alt det, jeg sagde – og det, jeg gjorde. Og det er ikke bare mig, der for vild. Vi er mange, der farer vild. Velmenende voksne, lærere og forældre, som tror, at det eneste rigtige for unge med gode karakterer er gymnasiet. Der findes kun én vej, hvis man er godt begavet, og den er akademisk.

Min søn er klog og vellidt og ambitiøs. Som 7-årig lærte han det periodiske system udenad – først på dansk, siden på engelsk. Han kunne løse en hvilken som helst professorterning på 15 sekunder. Han var nørd – i allerbedste forstand. Han fordybede sig og blev ved, til han kunne det, han satte sig for.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her