Debatindlæg afJakob Zeuthen

Klimachef og biolog

Min togbillet kostede 3.000 kr. Med mad og hotel til den fulde rejse blev det omkring 5.000. Havde jeg taget flyet var prisen blevet knap 1000 kr. EU må sikre bedre og billigere europæiske togforbindelser.

'At rejse er at leve' gælder kun, hvis man flyver

Lyt til artiklen

Jeg ville tage toget til Porto. For klimaets skyld. For oplevelsens skyld med blik på Europas mange fantastiske kulturer. For samværet med en håndfuld gode venner. H.C. Andersen skrev jo, at at rejse er at leve. Men i 2025 gælder det kun, hvis man flyver.

Med toget tager turen fra Danmark til Porto knap 50 timer (uden forsinkelser) og går over Hamburg, Mannheim, Paris, Barcelona, Madrid og Vigo. Der er ingen sovekupéer, kun usammenhængende nationale køreplaner, og man må selv arrangere overnatning efter ankomst til Paris kl. 21 for at komme videre med toget kl. 07 næste morgen. Køreplaner offentliggøres ofte kun få måneder i forvejen, og forsinkelser på turen skal indregnes.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her