De marginaliserede ødelægger den gode stemning i København, skriver Henrik List. Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN

Alt var ikke ikke bedre i de onde, gamle dage, men noget er til gengæld gået galt i nutidens pæne, polerede København, hvor der ikke længere er plads til de fattige og de forkerte. Heller ikke til en kreativ flipproletar som mig, der røg ud, da en uønsket altan gjorde min lejlighed for dyr til, at jeg kunne bo der.

Altanen kostede mit hjem

De marginaliserede ødelægger den gode stemning i København, skriver Henrik List. Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Lyt til artiklen

’Altanfinten’ kaldte vi det på Vesterbro, når boligspekulanter smækkede altaner op på facaderne i kvarteret. Angiveligt for at ’forbedre’ lejlighederne, men reelt for at udnytte et hul i loven til at hæve huslejen. Og optimalt for at presse mangeårige beboere ud, så boligerne kunne totalrenoveres og hustles legalt til en langt højere København 2.0-markedspris.

Dét skete i 2020 i den ejendom midt i Istedgade, hvor jeg havde boet en snes år i en nedslidt, men stor og dejlig lejlighed. Som jeg vel havde regnet med at skulle bæres ud fra i en ligkiste …

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her