Debatindlæg afCorinne Low

Økonomiprofessor på Wharton University og forfatter

Det er ikke ’fleksibel arbejdstid’, vi mangler. Nej, vi har bare brug for gode, gammeldags grænser – job, hvor arbejdet slutter på et aftalt tidspunkt, så vores øvrige liv kan leves uden afbrydelser.

Kvinder vil bare gerne slippe for at svare på mails efter klokken 22

Lyt til artiklen

Inden jeg som økonom blev fuldtidsforsker med fokus på køn, var jeg juniorkonsulent. Jeg havde lange arbejdsdage langt væk hjemmefra, hvor jeg sprang måltider over og vendte tilbage til hotellet langt ud på aftenen, blot for at blive vækket af hastemails få timer senere. Efter et udmattende år med jævnlig sygdom blev jeg flyttet til et nyt team, hvor jeg begyndte at præsentere mig selv anderledes: Hej, jeg hedder Corinne, og jeg spiser tre måltider dagligt og sover otte timer hver nat.

Jeg har tænkt på de der tidlige konsulentdage, efterhånden som udligningen af lønforskellen mellem kønnene stort set er gået i stå, og amerikanske kvinder forlader arbejdsmarkedet i stor stil. Data fortæller mig, at kvinder – og særligt mødre – ikke nødvendigvis har behov for fjernarbejde. Vi har ikke brug for såkaldt ’fleksibel arbejdstid’. Nej, vi har bare brug for gode, gammeldags grænser – job, hvor arbejdet slutter på et aftalt tidspunkt, så andre dele af vores liv kan leves uden afbrydelser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her