Debatindlæg afJonas Costil

Cand.mag.

Min mor har sommetider stukket hovedet ind midt i en af de berygtede savscener fra ’Nak & Æd’. »Ad, jeg gider ikke se sådan noget ulækkert noget!«, har hun sagt, hvorefter hun er gået tilbage til køkkenet igen for at forme farsen til frikadeller. Der opstår programmets magi.

Farvel, Jørgen og Nikolaj: ’Nak & Æd’ afslørede vores forlorenhed og dobbeltmoral

Lyt til artiklen

Tv-programmet ’Nak & Æd’ er et format, som seerne kender og elsker. Og jeg skal være den første til at indrømme, at jeg fik en lille klump i halsen, da Jørgen Skouboe pludselig trak Nikolaj Kirk til side for at meddele sin afsked. Et stille øjeblik efter mange års rejse sammen – og hvilken rejse, det har været.

Fra flodhestejagt i Zambia, sommerfuglelarver til morgenmad og til den evige jagt på havets spøgelse, multen, i de danske fjorde. De to venner har vist os verden, naturen og os selv – med mudder på støvlerne, grin i stemmen og blod på forklædet. Og (spoiler alert) selv om det hverken endte med, at guldfiskene blev tøet op, eller Jørgen kastede sig ud i at bygge en hjemmelavet blender, er det min påstand, at ’Nak & Æd’ fortjener at blive anerkendt som kunst. Her er hvorfor.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her