Sådan ser en risalamande normalt ud. I skribentens version er risene dog skiftet ud med blomål og fløden med vaniljeskyr. Arkivfoto:  Therese Jægtvik

I DR’s bagedyst er et æg ikke protein, men et bindeled. Sukker er ikke kulhydrat, det glinser bare. Der handler det ikke om kalorier, men om smagen. Selv kan jeg ikke huske, hvordan det er at spise kage, alene fordi den smager dejligt.

Studerende: Jeg lavede risalamande ved juletid. Jeg brugte blomkål i stedet for ris. Vaniljeskyr i stedet for fløde

Sådan ser en risalamande normalt ud. I skribentens version er risene dog skiftet ud med blomål og fløden med vaniljeskyr. Arkivfoto: Therese Jægtvik
Lyt til artiklenLæst op af Hannah Keegan
08:23

Det er så nemt at grine af en flækket marengs. Det er næsten endnu bedre at grine af nogen, der græder over en flækket marengs.

I ’Den store bagedyst’ kan tragedien aldrig tages helt alvorligt, når nu det i sidste ende netop blot handler om stive æggehvider. Men alligevel har programmet fået mig til noget ret alvorligt: Det har fået mig til at tænke over min egen relation til kagen. Ikke over hvor længe siden det er, jeg selv har bagt en. Købt en. Spist en. Nej, over hvordan kagen nok er noget, jeg inderst inde er bange for.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her