Debatindlæg afAaron Zamost

Amerikansk tech-ekspert

De revolutionære i Silicon Valley stormer ikke længere porten til det etablerede samfund. Nu sidder de mageligt bag murene og pudser sølvtøj.

Tech-ekspert: Big Tech tjener nu magthaverne før brugerne

Lyt til artiklen

Da jeg arbejdede hos YouTube – i en tid, hvor en bryllupsvals og en hallucinerende syvårig på lattergas hos tandlægen var blandt de videoer, der gik mest viralt – fik jeg nyheden om, at min arbejdsgiver havde vundet en Peabody Award, en pris for bedste storytelling i elektroniske medier. Komiteen hyldede YouTube som »et evigt voksende arkiv og opslagstavle, der både rummer og fremmer demokrati«. I stedet for at udstille statuetten i lobbyen sammen med vores andre priser stillede jeg den på mit skrivebord. Jeg har ingen anelse om, hvad der blev af den, da jeg forlod firmaet to år senere.

Det er svært at genkende det idealistiske YouTube fra slutningen af 00’erne i det YouTube, der i september betalte præsident Trump 24,5 millioner dollars (ca. 160 mio. kr.) for at droppe en grundløs retssag om suspenderingen af hans konto efter stormløbet på Kongressen 6. januar.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her