Debatindlæg afSigne Vinther Aarestrup

Folkeskoleelev

Venstres forslag om at ændre statsborgerretskonventionen skaber frygt og usikkerhed for danske børn med dobbelt statsborgerskab.

15-årigt barn af expat-forældre: Troels, hvis du vil vide, hvordan det føles, kan du bare ringe

Lyt til artiklen

Da jeg for nylig hørte, at Troels Lund Poulsen (V) ville melde Danmark ud af statsborgerretskonventionen, hvis ikke de fik den ændret markant, gik der virkelig mange følelser igennem mig. For det første er jeg slet ikke enig i den form for udlændingepolitik. For det andet så tænkte jeg: ’Oh fuck, nu rammer det mig, igen!’.

Jeg blev født i Canada af to forældre, der var så danske, at det halve kunne have været nok! Min far var udsendt som expat i cirka tre år, og i 2010, midt i den periode, blev jeg født. Jeg blev dansk statsborger, fordi mine forældre var danske, og canadisk statsborger, fordi jeg blev født i Canada (de to lande håndterer statsborgerskab forskelligt). Dengang kunne man ifølge dansk lov ikke fødes med dobbelt statsborgerskab på samme måde, som jeg gjorde, men Canada tog det ikke fra mig – og ja, sådan blev det altså.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her