Foto: Jens Dresling

Jeg udsender en advarsel, direkte fra Jylland, hvor hovedparten af den årlige produktion af Danmarks 25-30 millioner svin foregår: Svineproduktion kommer med en høj pris for det omkringliggende samfund.

Det er svinene, der får folk til at flytte fra landsbyerne

Foto: Jens Dresling
Lyt til artiklen

Omtrent et kvarter i bil fra vestkysten har jeg forpagtet et mindre landbrug. For mig er det et meget særligt sted, for jeg er født og opvokset i området. På en rolig sommerdag, hvor vinden fra vest endelig har lagt sig, er her helt vidunderligt.

Syd for mit barndomshjem dyrker jeg et hav af forskellige grøntsager på en halv hektar jord, øst for græsser fårene med deres lam, kun stanken fra nord kan overdøve idyllen. Her ligger en svineproduktion så stor, at den har opslugt og lukket dele af det omkringliggende landsbysamfund. Stedet er godkendt til en årlig produktion på omkring 60.000 slagtesvin.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her