At bede almindelige grønlændere tale på en hel befolknings vegne i disse tider er så uanstændigt og uempatisk, som noget kan være. Dels fordi jeg også panikker ved tanken om et NATO i opløsning, dels fordi, ærligt, hvor er dine manerer, skriver Siri Paulsen. Foto: Loui Pedersen

Der er mange danskere, som pludselig har mange holdninger til, hvad det grønlandske folk skal stille op lige nu. Men husk at spørge, hvordan vi har det, før I spørger, om vi er klar på at blive annekteret (igen).

Dansk-grønlænder: Kære danskere. Hvor er jeres manerer?

At bede almindelige grønlændere tale på en hel befolknings vegne i disse tider er så uanstændigt og uempatisk, som noget kan være. Dels fordi jeg også panikker ved tanken om et NATO i opløsning, dels fordi, ærligt, hvor er dine manerer, skriver Siri Paulsen. Foto: Loui Pedersen
Lyt til artiklenLæst op af Siri Paulsen
07:02

Med Trumps seneste trusler om amerikansk annektering af mit hjemland, er det ikke lige så skræmmende, men trods alt bemærkelsesværdigt, at hr. og fru Jensen i Danmark giver sig i kast med at angribe det grønlandske demokrati på danske mediers SoMe-posts med artikler om temaet: ’Trump vil købe Grønland’.

I et af kommentarsporene noterer jeg mig udtalelser som »Nu må de også se at finde ud af, hvad de vil«, »Ja, løsriv jer nu og se, hvad der sker, I ender i kløerne på en rocker« og sidst, men ikke mindst: »Sælg lortet – de brokker sig alligevel altid«. Det er implicit, at grønlandske borgere – som reelt er dem med noget på spil i det her uden nogensinde at have bedt om opmærksomheden eller konflikten – skal have mere is i maven end Trump, end Frederiksen, end hr. og fru Jensen.

Forleden mødte jeg en dansk kvinde, som, inden jeg havde nået at trække vejret ind, fik stillet alle følgende spørgsmål:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her