Debatindlæg afSille KirkeTerp Berthelsen

Jeg kan godt forstå, hvad det er, dem der friføder, ønsker at vælge fra. Den del af sundhedsvæsenet, der ydmyger og overhører. Men jeg kan ikke selv undvære den del, der lytter og udøver livsnødvendig hjælp på afgørende tidspunkter.

Gravid: Min lægejournal føles som et karaktermord

Lyt til artiklen

Hvis vi vil forstå, hvad der er på spil, når nogle gravide foretrækker en fødsel uden om journaler og jordemødre, må vi vende blikket mod det sundhedsvæsen, de vælger fra. Jeg er selv gravid for anden gang, og nu hvor jeg gennemlever endnu et forløb, husker jeg, hvad det gjorde ved mig sidst. Hvis de læger og jordemødre, jeg har mødt gennem mine graviditeter, havde indhentet et informeret samtykke, som de ifølge sundhedsloven er forpligtet til, havde sundhedsvæsenet måske været et sted, jeg kunne have kontakt til uden at få varige mén.

Ved det første jordemoderbesøg i min første graviditet i 2021, sagde jeg, at jeg ikke ønskede at blive vejet. Så begyndte hun at tale om noget andet, mine fritidsinteresser, tror jeg, før hun kiggede på mig og sagde: »Nå, skulle vi så se at få klaret den vejning«. Jeg kender metoden. Den hedder afledning, og jeg bruger den selv på mit barn. Men den virkede på mig. Jeg trådte op på vægten til hver eneste konsultation, følte mig ydmyget hele graviditeten igennem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her