Debatindlæg afAnna Katrine Meyer Kristensen

Projektleder

Pårørende og alvorligt syge står ofte i ubærlige livssituationer, hvor ønsket om aktiv dødshjælp udspringer af personlige erfaringer. Alligevel domineres debatten af akademiske og etiske principper, mens befolkningens stemmer og enkeltsager risikerer at blive overset.

Pårørende: Vores ’enkeltsager’ om lidelsesfulde liv bliver afvist – men de er grundlaget for debatten om aktiv dødshjælp

Lyt til artiklen

I debatten om aktiv dødshjælp hedder det sig, at ’enkeltsager forplumrer debatten’. Det er et perspektiv, der undrer mig. Det må antages, at ønsket om aktiv dødshjælp grundlæggende udspringer af ’enkeltsager’. Af jordnær erfaring hos pårørende og alvorligt syge, der står i ubærlige livssituationer, hvor døden foretrækkes. ’Enkeltsager’ er selve sagens rødder.

For at minde om den virkelighed, hvorfra ønsket om aktiv dødshjælp udspringer, stillede jeg sammen med min far op til interview i ’Go’ aften Live’ 14. april. Her fortalte vi om min mors tilværelse med svær alzheimers. Et liv, vi oplever som meningsløst og lidelsesfuldt. Vi ønsker, at hun får fred fra denne tilværelse og går ind for indførelsen af aktiv dødshjælp. Udsendelsen gav anledning til lange kommentarspor på de sociale medier. I langt de fleste af kommentarerne ligger opbakning til aktiv dødshjælp. Det er slående, hvor mange af disse kommentarer, der er skrevet ud fra egne erfaringer som pårørende og vidner til lidelsesfulde liv uden fremtidsudsigter. En lang række ’enkeltsager’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her