Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.
»Det er et farvel til verden af i går, hvor endeløse rækker af biler fylder den plads, vi kan bruge til at være mennesker«, skriver klima-, miljø- og teknikborgmester i København, Line Barfod, i et svar til Henrik Palles kritik af byudviklingen i en klumme 24.6. Foto: Peter Maunsbach

Var København virkelig bedre, da der var flere biler og mere asfalt? Så foretrækker jeg hovedstaden, som den ser ud i dag.

Nej, Henrik Palle, vi er ikke ude på et farvel til storbyen

»Det er et farvel til verden af i går, hvor endeløse rækker af biler fylder den plads, vi kan bruge til at være mennesker«, skriver klima-, miljø- og teknikborgmester i København, Line Barfod, i et svar til Henrik Palles kritik af byudviklingen i en klumme 24.6. Foto: Peter Maunsbach
Lyt til artiklen

Kære Henrik Palle,

Du skriver, at byudviklingen betyder et farvel til storbyen København. Jeg er selv vokset op på ’stenbroen’ - hvor det var en daglig bedrift at finde gode steder at lege mellem rækkerne af mørke og nedslidte baghuse, skure og skrald på Nørrebro. Jeg var ikke stakkels, men jeg havde gerne byttet med børnene i dag, der har god plads i dejlige grønne gårde. Siden dengang er der kommet fem gange så mange biler på de danske veje, og bilerne fylder størstedelen af vores vejareal. Det behøver vi ikke inddrage Gud for at regne ud, er urimeligt, når langt de fleste københavnere hellere vil cykle, gå eller tage offentlig transport. Bare som eksempel kører der flere på cykel end i bil på H.C. Andersens Boulevard i myldretiden, og alligevel fylder bilerne to-tredjedele af vejen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her