Få avisen i weekenden og fuld digital adgang for 199 kr./md. i op til 6 måneder.
Kollage: Mads D'Alterio Djervig. Originalfoto: Pixabay, Pexels

Inden jeg begyndte på universitetet, forestillede jeg mig, at en studerende sad med næsen i bøgerne det meste af døgnet. Men som mit studie skrider frem, er den forestilling blevet afkræftet.

Studerende: Man ’læser’ jo ikke længere på universitetet. Man ChatGPT’er bare

Kollage: Mads D'Alterio Djervig. Originalfoto: Pixabay, Pexels
Lyt til artiklen

Igennem tiden har det været en dominerende floskel, at man ’læser’ på universitetet. Udtrykket giver anledning til associationer om en studerende, som sidder med hovedet begravet i stakkevis af bøger og artikler, som må læses, for at den studerende kan bestå sine eksaminer. Men på en måde er denne naive og gængse opfattelse af, at man ’læser’, når man går på universitetet, ved at nå sin ende.

Lad os slå fast, hvad læsning er. Ifølge Den Danske Ordbog er det at »opfatte og omsætte håndskrevne eller trykte (skrift) tegn til sammenhængende ord og sætninger og forstå deres indhold«. Dertil kommer definitionen: at »uddanne sig i et fag på en (højere) læreanstalt«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her