Tilbud: Få digital adgang og avisen leveret i weekenden for 199 kr./md.

Debatindlæg afAugust Pontoppidan

Klima- og Miljøordfører Liberal Alliances Ungdom

Flyskam gør klima til et spørgsmål om, hvorvidt du er et godt eller dårligt menneske. Det er en dum måde at føre klimapolitik på.

Ung liberal: Det kommer på sigt til at have konsekvenser for andre. Men jeg har ikke flyskam

Lyt til artiklen

Sommerferien er slut. For mange danskere har sommerferien betydet en tur sydpå. For mig betød det en tur til Italien med fly. Selv om jeg er liberal og gerne vil privatisere det meste, er der dog én ting, jeg ikke vil privatisere: luften. Atmosfæren er ikke noget, jeg alene ejer. Derfor kan jeg heller ikke frit bruge den til at sende omkostninger videre til andre.

Når jeg flyver, påfører jeg klimaet en belastning i form af udledning af drivhusgasser. Det er noget, der på sigt kommer til at have konsekvenser for andre. Men jeg har ikke flyskam. Jeg er villig til at betale for den klimabelastning, jeg påfører.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her