Aktiv i Den Grønne Ungdomsbevægelse & MSc-studerende i klimaforandringer
Danmark kan ikke kalde sig et grønt foregangsland og samtidig stå uden for en international koalition, der vil lade de største udledere betale. Vi kan ikke både tale om klimaretfærdighed og skubbe regningen videre til det globale syd.
Da jeg i december søgte en aktindsigt i Skatteministeriet, havde jeg ikke forventet at få 25 sider tilbage, hvor størstedelen var dækket af sort blæk.
Men hvis man spørger ind til privatfly, klimaafgift og klimagæld, så findes der åbenbart vurderinger og diskussioner, som offentligheden ikke må se. Dokumenterne er overstreget med henvisning til ’rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser.’ Jeg og mine kolleger i Den Grønne Ungdomsbevægelse kiggede på hinanden og tænkte: Hvilke storpolitiske dramaer kan der seriøst udspille sig om en afgift på privatfly? Hvem er det egentlig, der gemmer sig bag overstregningerne? Og hvorfor må vi ikke vide det?
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.