Tilbud: Læs og lyt til Politiken digitalt for 149 kr./md.

Debatindlæg afNilas Herbert Winther Griffel

lærerstuderende

Sådan kan Københavns skideirriterende turister blive din adgangsbillet til at genfinde en glemt nydelse.

Turister er ikke en byrde, men snarere et spejl som kan viser os de ting vi har forsømt

Mit syn på turister har ændret sig meget for nylig. Jeg mener, at vi alle, i hvert fald os, der bor i København, kunne lære meget af dem. Det kommer ikke fra et økonomisk synspunkt eller en retfærdighedsidé om, at vi skal være gæstfrie. Jeg mener, at turister er med til at tydeliggøre vores mangler.

Det kom til mig som en åbenbaring, da jeg en tirsdag var kommet for sent ud ad døren og stressede ned til S-toget. Jeg skulle til Hovedbanegården, hvorfra jeg kunne gå til min arbejdsplads. København H er et turistmekka, og der var som altid fyldt med dem. De forstår ikke at holde til højre på trapperne, og de har ofte et fantastisk talent for at stå i vejen for en, når man har allermest travlt. Jeg kunne mærke, hvordan mit stressniveau steg eksponentielt, så snart jeg ankom, men jeg fik puffet mig igennem de mange turister, som syntes, at alt var så skidespændende, og kom ud foran Hovedbanegården som en eller anden soldat, der havde kæmpet sig igennem en frontlinje af menneskelige miner.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her