Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Lykken er venner, familie, rejser og sex

Danskerne er ikke i tvivl om, hvad der giver dem størst glæde i tilværelsen. Det gør samvær med de nærmeste, en tur til udlandet og sex. Det er især mænd, der mener, at sex er vejen til glæde. Her på siden har vi bedt en række personer, der hedder Lykke, om at svare på spørgsmålet: Hvad er lykke for dig?

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For mig er lykke nok mest en tilstand af dyb tilfredshed, en oplevelse af, at det hele giver mening. Oplevelsen kommer mest i glimt, og sjovt nok ofte i dagligdagen – og ikke nødvendigvis kun i glade øjeblikke. Det kan sagtens dukke op som en revne i en sørgmodig situation, hvor jeg pludselig føler, at det svære alligevel giver mening. Det opleves som en stærk følelse af taknemlighed over, at livet jo alligevel indtil videre er gået meget godt. Når solen skinner, jeg lige har overstået en udfordrende opgave, min datter er glad, og hunden logrer forventningsfuld med halen. Så synes jeg, det hele giver mening. Sjovt nok kommer den oplevelse ofte, når jeg mindst venter det. Til gengæld kan jeg sagtens gå og glæde mig meget til noget stort, og når det så endelig går i opfyldelse, synes jeg ikke rigtig, det giver den lykkefølelse, jeg havde forventet. Det er svært at indfange og måle lykke på den måde, jeg i hvert fald oplever den. Men omvendt kan et lykkebarometer vel tjene til at minde os om, at vi af og til bør stoppe og få tænkt over, om vi nu lever livet, så vi får det bedste ud af det.

Der er ikke brug for flere penge

Lykke for mig er, når det, jeg gør, på én gang er både det, jeg holder allermest af at gøre, og som der er nytte eller glæde i for andre. Følelsen af samhørighed gør mig lykkelig. Leibniz sagde noget i retning af, at »de gode gør det gode frivilligt«. Og sådan er det at være lykkelig: det rigtige og det behagelige for fuldt blus. Jeg er mest lykkelig, når jeg elsker, og når jeg griner, nogle gange når jeg drømmer, og når jeg læser, ser eller maler, og er helt opslugt af dét univers. Ser man på vores samfund i dag, har vi allerede et lykkebarometer, for vi får jo hele tiden evalueret vores velfærdssamfund. Der er udmeldinger om familiekriser, uddannelsessystemets mangler, hjemløse, stressede medarbejdere og ensomme udskud. For nylig oplevede jeg på mit arbejde at have en gymnasieklasse på besøg. Eleverne skulle teste et digitalt rollespil, vi udvikler. De unge elever var så opmærksomme, og en af dem sagde, han syntes, det skulle være nemmere at få point i spillet: mere belønning, mindre straf. Det er jo en af de måder, vi kan skabe mere lykke på: give hinanden mere ros og stille os tilfredse med det meget, vi får hele tiden. Vi har ikke brug for flere ting eller penge. Men for mere anerkendelse af hinandens bedste indsatser. Trods den materielle rigdom, vi har i dag, er mange af os stadig ikke glade. Og det tror jeg er en kulturel utilfredshed, som vi kunne rette op på ved at belønne mere og straffe mindre.

Udfordringer giver lykke

Når en måling viser, at familie, venner og kærester gør danskerne lykkelige, kan jeg sagtens forstå det. For min familie, venner og kæreste gør mig glad og lykkelig helt ind i hjertet, fordi jeg ved, de altid har min ryg. De er min base, som muliggør alt andet. Men det er også det politisk korrekte svar.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce