I mandags kunne man læse i Politiken, at bibliotekerne i landets to største byer har valgt at opgive at udlåne musik på nettet via bibliotekernes digitale musiktjeneste, Bibzoom. Man kunne også læse, at bibliotekerne nu i stedet vil bruge krudtet på indkøb af cd’er, på formidling og på at hjælpe brugerne videre til nogle af de tjenester, der, som markedet er nu, tilbyder musikken gratis.
LÆS MEREBiblioteker dropper udlån af digital musik Jeg var simpelthen ved at tabe kæben ned i min myslitallerken. Det forekommer mig at være en enormt mærkværdig udmelding. Skal vi til at bruge public service-penge til at reklamere og viderebefordre kunder til store kommercielle multinationale platforme? Det er da noget helt nyt. Hvordan kan kulturpolitikerne sidde det overhørigt? Det var vel ikke det, de havde tænkt med biblioteksloven? Jeg er selv sanger og sangskriver og har udgivet 10 cd’er, så guderne skal vide, at jeg ikke er imod, at bibliotekerne gerne vil købe cd’er. Men ligefrem at lægge vægten dér er da mildest talt opsigtsvækkende.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.