Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Marius Nyheim (arkiv)
Foto: Marius Nyheim (arkiv)

Party. Billedet af alkoholpåvirkede unge i festligt lag er efterhånden det eneste, der videreformidles af medierne. Således også her på politiken.dk. Men de yngre generationer er andet end festaber, skriver en københavnsk gymnasieelev.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg tager gerne ansvar for min ferie i Prag

Jeg frygter, at folk snart begynder at tro på mediernes billede af de unge.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

’Man fristes til at spørge, hvad de dog tænker på. Men svaret er jo, at de ikke tænker’. Sådan lød det i Politikens leder 17.2.

Men jeg vil gerne komme med en tilståelse. Jeg tænker.

LÆS LEDER

Jeg tilbragte min vinterferie i Prag, og der tænkte jeg gudskelov også. Prag er en smuk by. Vi stod op om morgenen og gik en lang tur.

Vi så Karlsbroen, det astronomiske ur og flotte kirker. Vi spiste morgenmad på en hyggelig fransk cafe og fik croissanter, friskpresset juice og latte. Vi gjorde os fine på hotelværelset og tog ud og spiste på en tjekkisk restaurant.

En aften sad jeg og kiggede ud ad vinduet på mit hotelværelse og opdagede, hvor fantastisk en by Prag egentlig er – jeg så huse med flotte detaljer, oplyste gamle kirker, hyggelige gadelamper langs fortovene og sporvogne i de snævre gader.

Vi vil ikke tage ansvaret for det billede af ustyrlige, voldelige og fulde teenagere, der hærger hinanden og hotellerne, som de danske medier har fremstillet

Da jeg kom hjem efter en dejlig uge med mine veninder i Prag, blev jeg mødt med et helt andet billede af vores vinterferie. Jeg blev ringet op af min urolige farmor, og samtidig læste jeg forbløffet de gamle overskrifter fra aviserne.

Jeg blev mødt med et virvar af sure, voksne mennesker, som hektisk prøvede at placere ansvaret for vores opførsel hos andre end sig selv. Men bare rolig.

Jeg vil gerne tage ansvar. Jeg vil gerne tage ansvaret for at have tilbragt en uge i Prag, ligesom jeg gerne vil tage ansvar for min opførsel. Det er jeg sikker på, at mine unge kammerater også gerne vil.

LÆS MERE

Men der er en ting, vi ikke vil. Vi vil ikke tage ansvaret for det billede af ustyrlige, voldelige og fulde teenagere, der hærger hinanden og hotellerne, som de danske medier har fremstillet.

Det gør mig trist, fordi det er det eneste billede af ungdommen, som lever i medierne.

Det gør mig bange, fordi jeg frygter, at folk snart begynder at tro på det. Og det gør mig ondt, fordi der ikke bliver lyttet til os.

Derfor skriver jeg denne her tekst for at give samfundet et alternativt billede. Et alternativt billede på vores fantastiske vinterferie i Prag og et alternativt billede på ungdommen generelt – med budskabet om at give os plads:

Giv os plads til at tage ansvaret og komme til orde.

Giv os en plads i samfundet. Det må den voksne generation turde gøre, efter vi har fastslået, at ungdommen stadig kan tænke.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden