Debatindlæg afFlemming Petersen

Genindfør tilliden til offentligt ansatte

Lyt til artiklen

Jeg har været ansat i liberalt erhverv i næsten hele mit arbejdsliv med undtagelse af seks og et halvt år, hvor jeg har været statsansat. Jeg tror, at det vil være sundt for de fleste at have været ansat både i det private og det offentlige, når de sammenligner arbejdsindsatsen de to steder. Jeg havde nøjagtig lige så travlt, da jeg var statsansat, som da jeg var privatansat, men produktiviteten, medens jeg var statsansat, var meget mindre - måske 40-50 procent. Og dette skyldtes kontrolkrav, i forbindelse med at alt skulle kunne gennemtestes af statsrevisionen, samt at alt materiale skulle kunne offentliggøres.

Tilliden til de ansatte skal tilbage I det private er der naturligvis også krav til kontrol, men også en klar opfattelse af, at hvis total kontrol koster 100 pct., så koster de første 80 pct. kontrol de 20 pct., og de resterende 20 pct. kontrol koster 80 pct.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her