Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Lasse Marker: Der er ikke noget snyd i mit dumpe-eksperimentet

Der var ikke noget fup i mit eksperiment om at gå uforberedt til eksamen, skriver Lasse Marker.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sidste uge bragte Kulturknuserne på P1 og Nyhedsmagasinet RÆSON historien om, at det er umuligt at dumpe på humaniora. Jeg var gået til eksamen på et kandidatfag på historie på KU, svarende til et kvart årsværk. Jeg gav mig selv 28 timer til forberedelse. Jeg bestod med karakteren 4.

Historien har skabt stor debat. Senest har en studerende, der gik på det samme kursus på historie, skrevet en kommentar på Politiken.dk med en række anklager.

LÆS DEBATINDLÆGGET:

Man må mene, hvad man vil om mine konklusion. Men der er ikke noget snyd i eksperimentet. Jeg har kun brugt 28 timer. Her mine svar på Valdemar Hedelykke Grambyes anklager.

Citat: »Hvad værre er, Lasse gengiver ikke hele virkeligheden bag sit eksperiment og er respektløs over for sine medstuderende. Hvis han virkelig ville teste sin fordom, burde han være gået til eksamen uden at sige et ord. Men Lasse gav alt, hvad han havde. Det ved jeg, for jeg hørte ham, da han var til eksamen«.

Som jeg skriver: »Jeg ville se, om jeg kunne bestå kurset på blot en weekends arbejde«.

Jeg skriver ikke: »Jeg ville se, om jeg kunne bestå kurset uden at sige et ord«. Så galt tror jeg alligevel ikke, at det står til på humaniora.

Citat: »Og jeg så ham endvidere 4-5 gange til undervisning på det kursus, han påstår, han ikke fulgte«.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt, at jeg ikke har været til undervisning. Jeg har sagt, at jeg brugte 28 timer i alt.

Jeg har deltaget i 2 undervisningsgange á 2 timer. Dvs. 4 timer i alt. Underviseren noterer vist, hvem der er fremmødt til undervisningen. Det skulle gerne vise, at jeg har været der to gange og ikke 4-5 gange, sådan som Valdemar Hedelykke Grambye husker det flere måneder efter.

Første gang for at få information om retningslinjer for pensum (som vi delvist selv skulle sammensætte) og synopsis, samt dato for indlevering af pensum og synopsis. Det er desværre min erfaring, at den slags ting tager mere end 2 timer at finde ud af selv, og at det derfor var hurtigst klaret ved at møde op til en undervisningstime.

Anden gang for at få godkendt pensum og emne til min synopsis.

Valdemar Hedelykke Grambye kan selvfølgelig ikke vide, at jeg har siddet og lavet andet arbejde på min computer i de to undervisningsgange, og at jeg derfor ikke har fulgt med. Ikke desto mindre har jeg talt de 4 timer med i de i alt 28 timer, som jeg har brugt.

Citat: »Brugte han således kun 28 timer på emnet, som han påstår? Næppe«.

Det er ren spekulation. Valdemar Hedelykke Grambye kan ikke vide, hvad jeg bruger min tid på.

Jeg brugte 28 timer alt inklusiv. Tilmelding af kursus, de to lektioner, valg af pensum, skrivning af synopsis og læsning.

Citat: »Irak-krigen er desuden et nutidsemne, som han nok har hørt og læst om, før han startede på Historie«.

Det kan Valdemar Hedelykke Grambye sådan set ikke vide.

I 2003 var jeg 17 år. Dengang gik jeg ikke op i politik og journalistik. Første gang jeg fx hørte om Jessica Lynch var i min læsning til kurset.

Citat: »Det eneste, Lasse har opnået, er at optage en plads for en anden studerende, og det er respektløst«.

Kurset er en del af min kandidatgrad i statskundskab med historie som sidefag. Jeg har gamblet med min egen eksamen. Jeg har ikke taget en plads fra en anden studerende.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden