Antallet af skoler, hvor mere end 40 procent af børnene kommer fra ’elitehjem’, dvs. overklassen og den øvre middelklasse, er mere end fordoblet siden 1985, viser en ny analyse fra AE (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd). Til sammenligning kommer 16,5 procent af landets skoleelever fra elitehjem. Hvordan oplever du tendensen til, at der kommer stadig flere skoler med mange børn fra eliten, Pernille Stensgaard? »Jeg synes, det er en smadderærgerlig og nedslående tendens. Problemet er, at de, der vokser op på den måde, pludselig tror, de er normale. De oplever kun, at alle lever ligesom dem selv. Da jeg skrev bogen om Hellerup, talte jeg med enormt mange mennesker derude, og de troede alle sammen, at de var almindelige og sagde ting som: »Vi bor mange forskellige slags mennesker herude«, men det gør de bare ikke. Det, synes jeg, er forvrænget. En ting er, at man er privilegeret, men man skal sgu også vide det«.
DEBATJeg savner sgu eliten!Men hvis de selv oplever, at folk er forskellige, er det vel fint? »Man ser jo altid variation i dem man omgås, men der er bare noget, der hedder statistik. Og hvis 60 eller 70 procent tilhører overklassen eller øvre middelklasse, så taler tallene for sig selv«.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.