Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Værdier. Det danske uddannelsessystem skal fokusere anderledes end mange af de lande, vi sammenligner os med. Tegning: ANNE-MARIE STEEN PETERSEN

Værdier. Det danske uddannelsessystem skal fokusere anderledes end mange af de lande, vi sammenligner os med. Tegning: ANNE-MARIE STEEN PETERSEN

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Kære elev, velkommen til det fortabte uddannelsessystem

Vi skal gentænke den måde, vi tænker uddannelse på i Danmark.

Debatindlæg

Kære 1.g-elev, først og fremmest hjertelig tillykke med din plads på et af landets gymnasier.

De næste tre år af dit liv vil være spækket med fantastiske oplevelser, nye venner, gode fester og en tid, hvor din personlige udvikling er i højsædet.

Du vil opleve gode dage, og du vil opleve dage, hvor du føler, at verden er ved at falde fra hinanden, fordi du har alt for mange afleveringer for på én gang. Men det er en del af spillet – en del af det såkaldt 'almendannende gymnasium'.

Jeg byder jer velkommen til en uddannelse, der på mange måder er helt fantastisk, hvilket også viser sig i de stigende antal ansøgere, der søger gymnasiet.

Det er en succes for gymnasiet, men desværre ikke for de andre ungdomsuddannelser. Jeg byder jer dog også velkommen til et uddannelsessystem, der er gudsforladt for alt hvad der hedder nytænkning, innovation og visioner.

Ambitioner er der til gengæld masser af.

Vores statsminister udtalte for få måneder siden, at »I skal være den bedst uddannede generation. 95 procent skal have en ungdomsuddannelse, og 60 procent skal have en videregående uddannelse«.

Velkommen til et uddannelsessystem, der kunne være på toppen. Ja, som faktisk kunne være et af verdens bedste, men som nu kun stræber efter det middelmådige

Så er spørgsmålet bare, hvad det vil sige at være den bedst uddannede generation?

Betyder det, at når politikerne har opnået deres målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal tage en ungdomsuddannelse, så er vi den bedst uddannede generation?

Eller er vi den bedst uddannede generation, hvis vores karaktergennemsnit de sidste mange år er steget stødt?

Svaret er nej til begge dele. Svaret skal findes ved at vi gør op med tanken om at kvalitet måles i tal og procenter, og i højere på individuelle kompetencer, kreativitet og evnen til at omsætte viden til praksis. Egenskaber som desværre ikke er en del af uddannelsessystemet den dag i dag.

Velkommen til et uddannelsessystem, der kunne være på toppen. Ja, som faktisk kunne være et af verdens bedste, men som nu kun stræber efter det middelmådige.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at I vil møde fantastiske lærere og fine ledere, ikke desto mindre vil I møde et system, der langt fra er blandt verdens bedste, mest af alt fordi vi altid kigger mod de andre – i stedet for at kigge på os selv.

Uddannelse er mere end tal, og med det mener jeg, at I bliver en del af en målsætning og en ambition, der for politikerne desværre bare er et excel-ark.

Der er en ingen visioner, og når vi måler kvaliteten, er målet, at vi skal være lige så hurtige til at regne, som de er i Kina. Dette på trods af at vi alle ved, at vi aldrig bliver lige så hurtige som kineserne og da slet ikke lige så billige.

Alligevel er det lande som Kina, der får lov til at sætte standarden for god uddannelse. Visioner kræver, at vi sammen på tværs af alle parter kaster alle brikkerne op i luften og derefter forsøger at samle dem på en ny måde.

Det kan vi ikke gøre alene. Kun ved at inkludere så mange som overhovedet muligt kan vi skabe en uddannelse i verdensklasse.

For mens politikerne har travlt med at lave 2020-planer for væksten, skatten og produktiviteten, så mangler vi en plan for Uddannelses Danmark.

Hvad er god uddannelse om 10 år? Hvad skal vi leve af? Og er begrebet 'almen dannelse' efterhånden ikke blevet mere et spørgsmål om videnskabsteori og ubrugelig metode?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi skal have et paradigmeskifte i dansk uddannelsespolitik, hvis vi skal have nogen chance for at overleve på uddannelse i fremtiden

Jeg er ked af at måtte skuffe jer, men I vil i jeres gymnasietid sandsynligvis ikke blive lige så gode til at regne hurtigt som eleverne i Kina, og I vil nok heller ikke kunne lære lige så meget uden ad, som eleverne i Kina. Og hvorfor så ikke?

Svaret er simpelt, vi bliver aldrig på samme niveau som Kina, USA og snart hele Østen, hvis vi bliver ved med at prøve at være lige som dem. Vi har et helt andet slags uddannelsessystem i Danmark, og det er det system, vi skal hylde.

I bliver nemlig også en del af et system, hvor alle kan få en uddannelse – uanset baggrund – og I vil lære at reflekterer, argumentere og tænke selvstændigt!

Alle de evner, som vi i virkeligheden burde fokusere på at styrke frem for at snakke om paratviden, og hvem der regner hurtigst.

Derfor skal vi have et paradigmeskifte i dansk uddannelsespolitik, hvis vi skal have nogen chance for at overleve på uddannelse i fremtiden.

Dermed skal der herfra en opfordring til alle I nye elever på landets gymnasier:

Engagér jer, deltag i debatten på jeres skole, og i jeres elevråd. Sig jeres mening, for det er jer, der er hverdagens eksperter.

Men lad også dette være en opfordring til politikerne:

Bland jer i debatten, deltag med nye visioner og drop den defensive politik. Lad være med at gemme jer bag argumenter som 'nødvendighedens politik', for I skal turde udvikle og udfordre vores uddannelse.

Hvis I gør det, så lover jeg, at vi elever vil være med til at udvikle en 'Uddannelse i verdensklasse'.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men det kræver, at I er villige til at bruge de midler, uddannelse rent faktisk koster. Det tjener sig jo også mange gange ind igen, når vi er færdige.

Hvis vi sammen, på tværs af elever, lærere, ledere og politikere kan definere et nyt mål for Uddannelsesdanmark i det 21. århundrede, så vil det ikke længere være os, der skal skele til andre lande, men andre lande der vi overrende os, fordi vi gør, som vi gør.

Præcis ligesom når Sydkorea kigger mod Danmark, fordi de er inspireret af tanken bag sabbatår.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce