rådhuset. Borgerne vil få en meget ringere service, hvis kommunikationen mellem kommune og borger ikke er professionel til fingerspidserne, skriver Mogens Blicher Bjerregård.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

rådhuset. Borgerne vil få en meget ringere service, hvis kommunikationen mellem kommune og borger ikke er professionel til fingerspidserne, skriver Mogens Blicher Bjerregård.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Jarlov og co. retter bevidstløst angreb på kommunal formidling

Forslag om halvering af journalisterne i Københavns Kommune er helt galt.

Debatindlæg

Nu er den her igen.

Den fuldstændig bevidstløse og udokumenterede påstand om, at der er for mange journalister i Københavns kommune.

Senest er det blandt andet den konservative byrådskandidat Rasmus Jarlov, der trækker journalister og kommunikatørers arbejde ind i den kommunale valgkamp i Politiken.

LÆS ARTIKEL

Københavns kommune kan spare det halve af de nuværende 100 journalister væk, siges det om en faggruppe, som oven i købet kaldes et ’spindoktorkorps’.

Det er helt fejlagtigt at tro, at det udelukkende handler om presserådgivning og ’spin’ som Jarlov kalder det

Det er ikke bare helt hen i vejret, det er også tegn på, at Konservative og Liberal Alliance, der er kommet med budgetforslaget, ikke forstår, hvad kommunens journalister og kommunikatører laver.

Alene betegnelsen ’spindoktorkorps’ som øgenavn for København kommunes kommunikationsafdelinger, viser en manglende forståelse for, hvilken værdi journalisterne og kommunikatørerne har i en kommune, hvor borgerne har massivt brug for information.

At det samtidig er landets største kommune og hovedstadskommunen, gør det ikke mindre nødvendigt for både politikere og administration at blive hjulpet af en række professionelle formidlere.

Journalister og kommunikatører i en kommunal forvaltning har et hav af opgaver, og det er helt fejlagtigt at tro, at det udelukkende handler om presserådgivning og ’spin’ som Jarlov kalder det.

Selvfølgelig er der i en moderne kommune behov for hjælp til pressearbejdet, men det er en forsvindende lille del af det daglige kommunikationsarbejde.

Kommunale kommunikationsafdelinger arbejder med alt fra udgivelse af trykt informationsmateriale til borgerne, indhold og opdatering af kommunens mange hjemmesider, direkte dialog mellem kommune og borgere, eventplanlægning, intern kommunikation og rådgivning i, hvordan formidlingen tilrettelægges, når nye anlægsprojekter og kampagner søsættes.

Det vil være en stor og uoprettelig fejl at lave en politisk hovsa-løsning her

Faktum er, at borgerne i kommunen ville få en meget ringere service, hvis kommunikationen mellem kommune og borger ikke er professionel til fingerspidserne, og der ikke arbejdes med kommunens budskaber i alt fra affaldshåndtering, ældreservice til skolevalg.

Borgerne har krav på god kommunikation - også for at kunne deltage i det lokale demokrati på det bedst oplyste grundlag.

Selvfølgelig skal en kommune hele tiden oveveje sine budgetter, også til formidling.

Men kommunale kommunikationsopgaver bliver der ikke færre af i fremtiden, og det vil være en stor og uoprettelig fejl at lave en politisk hovsa-løsning her.

Journalister og kommunikatører spiller meget centrale roller i borgernes forståelse af deres kommune, og en bevidstløs besparelse kan koste dyrt for både politikere og borgere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce