Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
reform. »Jeg står langt fra alene med synspunktet om, at vores erhvervsuddannelser og gymnasieskolen trænger til langt mere end en ansigtsløftning«, skriver professor Niels Egelund i replik til Jan Andreasen.
Foto: Rasmus Baaner (arkiv)

reform. »Jeg står langt fra alene med synspunktet om, at vores erhvervsuddannelser og gymnasieskolen trænger til langt mere end en ansigtsløftning«, skriver professor Niels Egelund i replik til Jan Andreasen.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Uddannelseseliten har altså forladt osteklokken

Replik. Erhvervsuddannelserne og gymnasieskolen trænger til langt mere end en ansigtsløftning.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

HF-lektor og socialdemokrat Jan Andreasen opfordrer mig som en del af »uddannelseseliten« til at komme ud af osteklokken og tage nogle flere ture ud »i virkeligheden«.

Andreasen er særligt pikeret over, at jeg tillader mig at forfægte synspunktet om, at hele vores ungdomsuddannelsessystem bør kastes op i luften og tænkes forfra.

Ifølge Andreasen skræmmer sporene, når »uddannelsesguruer« som mig højt oppe i det akademiske elfenbenstårn får magt, som de har agt.

JAN ANDREASEN

At jeg gør mig til talsmand for en samlet reform, er ikke baseret på ønsketænkning eller automatreaktioner.

Det er bydende nødvendigt med en grundlæggende strukturel og indholdsmæssig nytænkning af systemet, hvis vi skal bryde flere års ørkenvandring

Jeg forholder mig til fakta:

Siden halvfjerdserne har der været flere reformer af erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, men tal fra tænketanken DEA ( eksternt link) viser, at det er meget svært at se en signifikant effekt på søgningsmønstre, frafald og kvalitet.

Man behøver derfor ikke være professor for at forstå, at det er bydende nødvendigt med en grundlæggende strukturel og indholdsmæssig nytænkning af systemet, hvis vi skal bryde flere års ørkenvandring.

LÆS ARTIKEL

Den politiske målsætning om, at 95 procent. af en ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse, har snart 20 års jubilæum.

Dette til trods viser en analyse fra DEA, at antallet af unge 25-årige, som aldrig har færdiggjort en ungdomsuddannelse og i dag ikke er i gang med én, er steget fra 11,6 procent i 2001 til 12,2 procent i 2012.

Det harmonerer meget dårligt med regeringens erklærede mål om, at denne generation skal være den hidtil bedst uddannede.

Det er en af grundene til, at DEA har nedsat en ungdomsuddannelseskommission, der skal komme med sammenhængende bud på, hvordan hele systemet kan gentænkes til gavn for Danmarks konkurrenceevne og de unges uddannelsesmuligheder.

Der er ingen fare for, at kommissionen kommer til at lave politik på månen uden hold i virkeligheden

Jeg kan således berolige Andreasen med, at jeg langt fra står alene med synspunktet om, at vores erhvervsuddannelser og gymnasieskolen trænger til langt mere end en ansigtsløftning.

OVERBLIK

Kommissionen består af repræsentanter for uddannelserne, erhvervslivet og eksperter, som både har overblik og indsigt i de enkelte uddannelsers særlige vilkår.

Der er altså ingen fare for, at kommissionen kommer til at lave politik på månen uden hold i virkeligheden.

Der er heller ingen risiko for, at kommissionen lukker sig inde bag tykke mure i misforstået selvtilstrækkelighed.

I indeværende uge er kommissionen på studietur for at se på de tyske og hollandske erfaringer, ligesom kommissionen har løbende dialog med interessenter fra uddannelsesinstitutioner, organisationer og politikere.

Det er mange år siden, Elvis forlod bygningen. Tilsvarende med uddannelseseliten og osteklokken.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden