Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 MARTIN KURT HAGLUND (arkiv)
Foto: MARTIN KURT HAGLUND (arkiv)

Tøffelhelt? Kan man ikke godt tage i Ikea, læse på universitetet og gå til fødselsforberedelse uden at være en tøffelhelt, der snakker kvinder efter munden?

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Studerende: Kastrerede handyr må ud af kønssumpen

Tag de ødipale badevinger af, og stop kønsklynkeriet.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med Anders Vildsø Andreasen på tasterne åbnede Politiken (12.10.) op for en vred lille dreng. Trist og ked. På maskulin deroute. Uden håndbremse.

Opdraget, passet og undervist af kvinder følte han sig nu forfærdeligt poleret og følelsesskizofren.

Ked af ikke at kunne svinge en hammer. Ked af ikke at interessere sig for fly og biler. Ked af så mange års kvindelig indgriben i det, der engang skulle blive et par velvoksne sæt nosser, men nu lignede to indtørrede, forsmåede dadler.

LÆS DEBATINDLÆG

Åh gud! Din manddom er i fare, Andreasen.

Undskyld mig? Og som vred, ung kvinde er jeg nok allerede en synkende kønskliché i dit femivoldtagede univers, men har det nogensinde faldet dig ind at tænke selv? Tage et ansvar. Frigøre dig. Nej vel? For det er jo tydeligvis kvindernes skyld, at dit køn lider og ikke kan finde sig selv. Så hvorfor skal du?

Jeg er rigtig ærgerlig over, at du har så stereotypt et syn på din køn. Helt ærligt? Kan man ikke godt tage i Ikea, læse på universitetet og gå til fødselsforberedelse uden at være en tøffelhelt, der snakker kvinder efter munden?

Det er jo netop nu, i denne her moderne tid vi lever i, at der plads til så mange slags mænd. Både dem, der elsker deres stiksav, og dem, der vil med til jordemoder. Du skriver, at mændene har tabt kønskampen. Jeg ville virkelig ønske, at du slettede det ord fra din ordbog.

For vi er alle sammen fortabte, hvis først det ene køn giver fortabt.

Hvis du tænker dig om. Sådan helt ned i maven. Så findes der jo langtfra én måde at være mand. Men det virker, som om du har skruet dig fast på, at du ikke kan laves om. Én stor pinlig undskyldning for dit køn.

Blot fordi du i egne øjne ikke gør manderigtige ting.

Din manddom er i fare, Andreasen

Men hvad er en rigtig mand i dag? En rigtig mand behøver ikke at kunne stå op og pisse, interesse sig for fodbold eller have jord under neglene efter fyraften.

Ligesom en rigtig kvinde ikke behøver at gå med makeup, se ’Sex and the City’ eller gå i kjole, hvis hun ikke gider. Jeg brækker mig, hver gang folk som dig sætter sig på halen og klynker over, at de ikke må falde ned i de kønsrammer, som normen og medierne har skabt.

I mine øjne kan en rigtig mand lige præcis det, han er bedst til og hviler mest i. Om det så er børnepasning eller knallertmekanik, er mig bedøvende.

Blot han ikke ligger under for, hvad resten af samfundet synes at forlange af hans køn. Ikke alt det der pis med mandedage og Carl Mar Møller-attitude. Det er gammeldags og tamt.

Så kære psykisk kastrerede handyr. Tag dig sammen. Tag de ødipale badevinger af, og kom ud af kønssumpen. Stop dit kønsklynkeri, og tag et ansvar.

Se, det ville klæde dig og vidne om en rigtig mand.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden