Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

replik. Den konservative Frederiksberg-rådmand Simon Aggesen har skældt ud på Ayer Baykal, fordi trange P-forhold i byen angiveligt fører til, at nogle københavnere parkerer på Frederiksberg. Ayer Baykal giver Aggesen medhold i, at København slet ikke satser på privatbilisterne.
Foto: MIE BRINKMANN

replik. Den konservative Frederiksberg-rådmand Simon Aggesen har skældt ud på Ayer Baykal, fordi trange P-forhold i byen angiveligt fører til, at nogle københavnere parkerer på Frederiksberg. Ayer Baykal giver Aggesen medhold i, at København slet ikke satser på privatbilisterne.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Færre biler og flere cykler giver renere luft, Simon

København har ikke brug for flere p-pladser til biler - men til cykler, skriver Ayfer Baykal i en replik.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Alt for mange københavnere dør hvert år for tidligt på grund af forureningen i København.

Bilerne er en af hovedsynderne.

Tusinder sidder i kø hver morgen på de københavnske indfaldsveje og tøffer giftig røg ud i hovedet på de mange cyklister, der suser lige forbi.

Hvis vi skal nedbringe luftforureningen og mindske trængslen i København, skal vi skabe alternativer til bilen.

Den konservative rådmand på Frederiksberg Simon Aggesen kritiserede mig i sidste uge meget kraftigt her på Politikens online-debatsider.

SIMON AGGESEN

Han er ked af, at jeg fører en kamp mod privatbilismen i København, fordi det får flere til at parkere på Frederiksberg.

De konservative og Venstre fik for nyligt flertal sammen med Socialdemokraterne om at oprette 2000 nye p-pladser i byen. Det er den helt forkerte vej at gå

I bund og grund er jeg enig med Simon Aggesen i, at parkeringsafgifter ikke er det bedste redskab til at få færre biler i hovedstaden.

Jeg ville meget hellere bruge en trængselsring eller roadpricing, da det ville holde flest bilister fra at køre ind i byen.

Men det vil flertallet i Folketinget ikke være med til.

Derfor er parkeringsafgifterne det eneste effektive redskab, jeg har til at mindske antallet af biler i byen.

Simon Aggesen anbefaler, at jeg opretter flere parkeringspladser.

Men jeg kommer aldrig til at se det som en kommunal kerneopgave at sikre pasningsgaranti til biler.

LÆS ARTIKEL

I stedet for at arbejde for flere parkeringspladser til biler, bør vi - København, Frederiksberg og hovedstadens kommuner - arbejde sammen om at mindske antallet af biler i byen.

Vi er for eksempel i gang med et fremragende samarbejde i hovedstaden omkring cykelsuperstier, der gør det nemmere at cykle fra Albertslund eller Farum til arbejde i København.

To er åbnet, og i alt 28 cykelsuperstier er planlagt. Det er også helt i tråd med bilisternes ønsker.

LÆS MERE

Politiken kunne i sidste uge berette, at 31 procent af bilisterne håber på at køre mindre i bil fremover, mens hele 36 procent tror, de vil cykle mere om ti år.

Med andre ord er der ingen grund til at investere i bedre forhold for bilerne.

Det burde flertallet på Københavns Rådhus lytte til og droppe planerne om at give bilisterne bedre mulighed for at køre ind til København ved at bygge en havnetunnel, der vil smadre rekreative områder som Amager Fælled og Amager Strandpark.

I Trængselskommissionens anbefalinger til, hvordan man mest effektivt mindsker trængslen i byen, peger de netop på cykelinvesteringer som de mest effektive.

Det er præcis den strategi, jeg har fulgt de seneste år. På fire år har vi sikret 720 mio. kr. til at forbedre cykelforholdene i København.

Det er det største beløb nogensinde.

Vi er via nye cykelstier, overhalingsbaner og cykelsuperstier til forstæderne ved at skabe et cykelnet unikt for andre storbyer i verden. Samtidig bygger vi metro til milliarder og busbaner til millioner. For at skabe gode alternativer til bilen.

Jeg tror, vi er nødt til at overveje, hvilken hovedstad vi vil have.

Jeg kommer aldrig til at se det som en kommunal kerneopgave at sikre pasningsgaranti til biler

Vil vi have renere luft og mindre støj, er vejen at skabe gode alternativer til bilerne.

Skal vi så anlægge flere parkeringspladser til biler? Nej - til cykler. Desværre er et flertal på Københavns Rådhus enig med Frederiksberg i, at der skal anlægges flere parkeringspladser i København.

LÆS MERE

De konservative og Venstre fik for nyligt flertal sammen med Socialdemokraterne om at oprette 2000 nye p-pladser i byen.

Det svarer arealmæssigt til at rydde fem fodboldbaner. Det er den helt forkerte vej at gå.

Jeg kæmper for et København med mindre asfalt, forurening og færre flere biler. Vi skal et grønnere København med færre biler og mindre støj.

Derfor hjælper jeg ikke Frederiksberg med at anlægge flere parkeringspladser til biler. Jeg hjælper med at anlægge parkeringspladser til cyklister.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden