Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

havnetunnel. En københavnsk havnetunnel vil få alvorlige konsekvenser for hovedstadens miljø og er den helt forkerte vej at gå, mener Ayfer Baykal.
Foto: Schønherr A/S

havnetunnel. En københavnsk havnetunnel vil få alvorlige konsekvenser for hovedstadens miljø og er den helt forkerte vej at gå, mener Ayfer Baykal.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Franks hede drøm vil slå bunden ud af kommunekassen

En havnetunnel i København vil desuden medføre 10.000 flere biler dagligt på Amager Strandvej.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Overborgmester Frank Jensen har nu fremlagt Socialdemokraternes trafikpolitiske visioner for den kommende valgperiode.

Stort set alle de grønne forslag i udspillet er allerede besluttet og finansieret sammen med SF i den nuværende valgperiode.

Tilbage står Socialdemokraternes hede ønske om en havnetunnel til 30 milliarder kroner.

Dermed lægger Socialdemokraterne op til et brud med den grønne fløj og sender samtidig en klar invitation til de sorte trafikpartier på Rådhusets højrefløj.

RASMUS JARLOV

Det er en befriende ærlig udmelding, der stiller de københavnske vælgere overfor et klart valg 19. november.

Socialdemokraterne forsøger at pakke deres opbakning til havnetunnellen ind i en række løfter og hensigtserklæringer.

Blandt andet lover partiet, at de vil arbejder på at finde konstruktive løsninger for de vejstrækninger, der bliver belastet af flere biler. Og at partiet vil arbejde for, at havnetunnellen ikke forringer havnemiljøer og rekreative områder i byen.

Hvor store forringelser af Amager Strand og det naturskønne Amager Fælled er Socialdemokraterne parate til at acceptere?

En af de veje, der bliver belastet af flere biler, er Amager Strandvej. Her vil en havnetunnel medføre 10.000 flere biler om dagen.

Det har vejen slet ikke kapacitet til, og derfor skal den udvides med to spor.

Det kan kun ske ved at æde en del af Amager Strandpark, så badegæsterne fremover må klemme sig lidt mere sammen og lytte til motorbrøl i stedet for bølgebrus.

AYFER BAYKAL

Havnetunnellen får også altødelæggende til- og frakørsler til mange tusinde biler på Amager Fælled og kolonihaveområdet ved Kløverparken.

I stedet for at fremsætte tomme løfter om at arbejde for at begrænse forringelserne af byens grønne områder bør Socialdemokraterne melde klart ud om, hvor deres smertegrænse går.

Hvor store forringelser af Amager Strand og det naturskønne Amager Fælled er Socialdemokraterne parate til at acceptere, for at omegnskommunernes pendlere får nemmere ved at køre i bil til København?

SIMON AGGESEN

Også når det kommer til finansieringen af en havnetunnel, er partiet meget uklar.

Socialdemokraterne mener, at det som udgangspunkt er statens ansvar at finansiere en havnetunnel, men partiet ser gerne, at pensionskasserne hjælper med investeringen.

Havnetunnellen kan ikke brugerfinansieres fuldt ud

Fem pensionskasser har allerede fremlagt en investeringsmodel for havnetunnellen.

KRONIK

Den viser med al ønskelig tydelighed, at det ikke er uden omkostninger for kommunen at indgå et partnerskab med pensionskasserne, der kun er villige til at stille halvdelen af pengene på højkant.

Og de penge vil selskaberne kradse ind igen ved at kræve betaling fra bilisterne, når de bruger havnetunnellen til at køre i bil til og fra København.

Resten af pengene skal komme fra Københavns Kommune, staten og By & Havn.

Med andre ord kan havnetunnellen ikke fuldt ud brugerfinansieres. Københavnske skatteborgere kommer dermed til at betale en høj pris for at omegnskommunens pendlere får nemmere ved at køre til og fra København i bil.

Det mest uspiselige ved pensionskassernes forslag er dog, at Københavns Kommune skal garantere for antallet af biler, der kører gennem en havnetunnel.

KONSERVATIVE KØBENHAVNERE

Det vil reelt betyde, at pensionsselskaberne får lov til at stikke snablen i kommunekassen, hvis ikke tilstrækkeligt mange af omegnskommunernes bilister vil betale for at bruge havnetunnellen, når de tager bilen til København.

Dermed mister København ethvert incitament til at investere i bedre forhold for cyklisterne og brugerne af den kollektive transport.

En havnetunnel vil uanset Socialdemokraternes mange forbehold både ødelægge byens grønne områder og slå bunden ud af kommunekassen.

I stedet for at investere i ingeniørkunst fra 1960’erne bør vi følge trængselskommissionens forslag om at indføre roadpricing og investere i bedre forhold for cyklisterne og brugerne af den kollektive transport.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden