Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
frygt. For enden af din seng står kravene og forventningerne i geled og venter. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

frygt. For enden af din seng står kravene og forventningerne i geled og venter. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Gymnasieelev: Vi slider os gennem uddannelserne med kronisk ondt i maven

Talemåden 'en ny dag truer' skal efterhånden tages temmelig bogstaveligt.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmark er blevet et frygtsamfund. Vores uddannelsessystem er drevet af frygten for at fejle frem for viljen til at overvinde den nye dag, der truer – bogstaveligt talt.

Du kender den sikkert. Fornemmelsen af modvilligt at slå øjnene op om morgenen (før fanden får sko på) og straks mærke en flodbølge af bekymringer og frygt skylle ind over dit rødlige, hovedpudeaftryksmærkede ansigt.

De løse ender i din mave bindes straks til en sirlig, stram knude, der ikke har tænkt sig at løsnes, uanset hvor meget du river.

For enden af din seng står kravene og forventningerne i geled og venter på, at du kommer og børster deres hatte og pudser deres støvler blanke.

Og du er bange. Bange for, at dit knofedt ikke rækker til alle de beskidte skosnuder og skygger, for så har du fejlet. Jeg kender det i hvert fald. Og mine gymnasiekammerater kender det.

OLIVIA DAM JUNGET

Som komponisten Bo Holten med tekst af Ole Wivel engang i firserne kilede ind mellem støv og Grundtvig i højskolesangbogen:

»Der truer os i tiden en ond, usynlig magt ...«.

I firserne var magten fascisme, nu er den frygt. Den ontologiske sikkerhed i unge eksisterer ikke længere, men er afskediget og afløst af en ny og åbenbart mere moderne mentalitet.

Danmark er blevet et frygtsamfund. Og det er ikke frygt for terror og hjemmerøverier, jeg taler om, det overlader vi til USA.

For enden af din seng står kravene og forventningerne i geled

Nej, det er frygten for os selv, hinanden, fremtiden. Vores nationale identitet klapper i sine små hænder, når Michael Moore kritiserer de amerikanske medier for at hjernevaske borgerne med skræmmediskurser og gøre dem til halve mennesker uden substans og beslutsomhed.

Men har vi vendt kikkerten indad bare et øjeblik? Bevares, Danmark er heldigvis et land af få mord, men vores uddannelsessystem er gennemsyret med og drevet af frygten for at fejle, for ikke at du til noget.

MARIE ROHLEDER

Unge slider sig gennem ungdomsuddannelserne med kronisk ondt i maven, fordi næste karaktergivning, elevsamtale, matematikprøve skuler frem fra nærmeste hjørne. Talemåden ’en ny dag truer’ skal efterhånden tages temmelig bogstaveligt.

Dem, der kender mig, ville nu muligvis protestere; jeg hører selv under den vandkæmmede betegnelse ’tolvtalselev’, så jeg har da intet at være bange for. Men jeg vil nærmest vove at påstå, at så meget desto værre.

Højt at flyve, dybt at falde.

Hvis man i stedet holder til på rækkerne længere bagude i klasseværelset, er det nok noget andet end uddannelse, der er det primære mål med det præsente stykke liv. Og så går det også nok med den matematikprøve.

Men dén gruppe af elever er en uddøende art. Der er stigende konkurrence om pladserne på forreste række, om lærerens opmærksomhed, om de pokkers tolvtaller. Og det avler frygt.

Der er stigende konkurrence om pladserne på forreste række, om lærerens opmærksomhed, om de pokkers tolvtaller. Og det avler frygt

Gymnasiesystemet udhules langsomt men sikkert af snørklede gange gravet med stadig mere svedige håndflader – det er et spørgsmål om tid, før fundamentet er udhulet. Og før resten af samfundet er udhulet, for den breder sig, frygten. Folk kan ikke pege på, hvor den kommer fra, og kan derfor ikke kritisere kilden.

I stedet kritiserer de sig selv helt ned i kulkælderen. Snart har vi stigende opblomstring i selvhjælpsindustrien, der lukrerer på, at folk er bange.

ANNA MIILMANN ORLOWICZ

Men bøgerne med overflader i pink højglans giver en opskrift på succes, der er så ensidig og snæver, at den er umulig at leve op til for de mennesker, der virkelig har brug for hjælp.

Er det for meget at forlange, hvis man ønsker sin hverdag fri for mavekneb? Stop, stands, Danmark er et meget sikkert og trygt samfund frit for rifler og kamphunde – ja, bevares, men frygt for døden er passé. Det nye er frygt for livet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og hvad havde jeg så tænkt mig, at vi skulle gøre ved det? Jo, man skal jo begynde et sted, så jeg vil tage fat i et lille, beskedent hjørne med udgangspunkt i mig selv.

I gymnasiet er karakterfar den frygtindgydende synder, så lad os begynde med ham. Nogle elever vil helst være fri for karakterer, andre – som mig selv – finder en form for ro i den sikkerhed, der ligger i dem.

Når man har fået trykt sort på hvidt, hvad man duer til, behøver man ikke bekymre sig mere om dét.

Derfor: Gør karaktergivning til et redskab til brug for eleven.

Lav et par obligatoriske karaktergivninger om året og en håndfuld valgfrie. Ved de valgfrie lader man eleven vælge, hvilke fag han eller hun skal bedømmes i. Tilsæt matchende samtaler med den pågældende lærer.

Jeg kalder det bedømmelse on-demand. På den måde kunne eleverne selv afhjælpe bare en lillebitte del af den mavepine, de måtte gå rundt med. For det kan for himlens skyld ikke være rigtigt, at en almindelig skoledag skal føles som en tur i svedekassen.

For mig ville det i hvert fald tynde lidt ud i føromtalte geledder for fodenden af sengen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden