Universitetet. I den seneste uge har en hær af studerende påpeget konsekvenserne af den kommende fremdriftsreform.
Foto: JENS DRESLING

Universitetet. I den seneste uge har en hær af studerende påpeget konsekvenserne af den kommende fremdriftsreform.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Kære medstuderende: Protester. Men kræv også forandring

Universitetet i dag er ikke tidssvarende.

Debatindlæg

Forandring fryder sjældent.

Hverken broer, motorveje eller reformer modtages i reglen med kyshånd, og den kommende fremdriftsreform har derfor igangsat en bølge af protester i landets debatspalter og auditorier.

Men kære medstuderende: I stedet for at protestere mod forandringer burde vi kræve flere!

I den seneste uge har en hær af studerende påpeget konsekvenserne af den kommende fremdriftsreform for både faglighed, fordybelse og lige muligheder. Og bevares. Det er virkelig et problem, hvis en reform betyder ringere forhold for faglighed og fordybelse. Og øget social ulighed ikke mindst.

Men disse problemer findes jo i høj grad allerede ude på universiteterne, og derfor kommer de mange protester til at fremstå forudsigelige, romantiserende og helt ved siden af.

For spørgsmålet er, om ikke fremdriftsreformen netop er en mulighed for, at vi som studerende endelig kan stille spørgsmålstegn ved en institution, hvis indretning efterhånden har opnået en selvfølgelig status?

En institution, der ved en fremdriftsreform i første omgang accepterer spørgsmålstegnet ved de studerendes evner til at gennemføre – i stedet for at stille spørgsmålstegn ved sig selv som institution.

Hvis studiet skal fuldføres på normeret tid, hvordan skal vi så indrette det i dag?

Problemet er nemlig, at universitetet i dag ikke er tidssvarende, når vi som studerende også grunder vores protester i, at vi frarøves muligheden for at have aktiviteter såsom studiejob, praktik og frivilligt arbejde. Aktiviteter, der har betydning for vejen til et senere job.

LÆS DEBAT

Hvis universitetet reelt ikke er i stand til at ruste os studerende til den virkelighed, vi møder uden for auditoriet, så burde vi måske i første omgang rette kritikken mod universitetets indretning og ikke fremdriftsreformen. Og når vi som aktive studerende ved, hvad der kan kvalificere os til et arbejdsmarked, så lad os som erfarne og iderige studerende præsentere et progressivt alternativ i overensstemmelse med den virkelighed, vi står overfor.

Et alternativ, der eksempelvis gør op med universitetets opdeling af året i to semestre afbrudt af lange ferier med et fattigt udbud af sommerskoler. Et alternativ, der pointerer manglen på aktiv brug af praktik, frivilligt arbejde og studiejob, der kunne tænkes ind som en del af studiet.

LÆS DEBAT

Et alternativ, der stiller spørgsmålstegn ved specialet som afslutning og selve det faktum, at universitetets indretning grundlæggende retter sig mod at uddanne forskere – men at 25 procent af Danmarks befolkning ikke kan forske, og at strukturen derfor måske skal gentænkes.

Kære medstuderende: Protester. Men tænk nyt, og kræv forandring!

Hvis studiet skal fuldføres på normeret tid, hvordan skal vi så indrette det i dag?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce