Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Skræmmende. Gretelise Holm har igennem et langt liv som debattør og skribent oplevet at modtage adskillige volds- og dødstrusler.
Foto: Jacob Ehrbahn(Arkiv)

Skræmmende. Gretelise Holm har igennem et langt liv som debattør og skribent oplevet at modtage adskillige volds- og dødstrusler.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

De verbale voldspsykopater er overalt

Tre emner, som får etnisk danske mænd til at true med vold, voldtægt og drab.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Hvis det står til mig, skal Gretelise Holm henrettes for at have skrevet denne bog«, skriver ’Gunnar’ i et internetforum.

Truslen har nu kunnet læses på nettet i seks år og er kun en af talrige dødstrusler og trusler om vold og voldtægt, jeg har modtaget i løbet af et langt liv som skribent og debattør.

Det er aldrig faldet mig ind, at jeg kunne få politiet til at tage sig af den slags verbale voldspsykopater, og derfor ved jeg selvfølgelig ikke helt sikkert, hvem der står bag, men det er efter alt at dømme etnisk danske mænd.

Som sådan præsenterer de sig i hvert fald gerne.

ENGELBRETH

Der er tre emner/holdninger, der så sikkert som amen i kirken lokker netop disse verbale voldspsykopater frem:

Det første er debatten om ligestilling og synspunkter om, at ligestilling mellem kønnene bør fremmes. Ovennævnte dødstrussel skyldtes noget så uskyldigt som en børnebog, der har kønsroller som tema.

Jeg undrede mig over, hvorfra de tre så hurtigt havde min mailadresse

De første skriftlige døds- og voldtægtstrusler modtog jeg i brevform, da jeg i 1970’erne skrev et lille ironisk debatindlæg i Politiken med titlen ’Kvinders ret til at være grimme’.

Efterhånden som jeg er blevet ældre, er det aftaget med voldtægtstruslerne, så nu står volds- og dødstruslerne mere rent tilbage.

Det andet engagement, som har indbragt mig volds- og dødstrusler, har været modstanden mod dansk krigsdeltagelse i Irak og Afghanistan.

For et par år siden præsenterede jeg mit synspunkt i en radiodebat, og en halv time senere havde jeg modtaget tre mail, hvor jeg på forskellig vis blev truet med vold og død.

Det var lidt skræmmende, for det virkede forberedt og organiseret, og jeg undrede mig over, hvorfra de tre så hurtigt havde min mailadresse.

Den mest skræmmende trussel var, at jeg godt kunne begynde at se mig over skulderen, for de var mange, som havde våben og mente, at »landsforrædere som dig skal henrettes ved nakkeskud«.

RUNE LYKKEBERG

Endelig har min deltagelse i flygtninge- og indvandrerdebatten også indbragt mig adskillige volds- og dødstrusler.

Her er de verbale voldspsykopaters synspunkter ligeledes i hovedtræk, at man er en »landsforræder«, som ikke har fortjent bedre end pinsler og død, hvis man taler mod racisme og fremmedhad.

En enkelt nævnte også, at han kunne komme og voldtage mine døtre, så jeg på den måde kunne lære, hvad muslimerne gjorde ved danske piger.

Hvad skal man stille op?

Hidtil har jeg rystet på hovedet af galningene og tænkt, at risikoen for, at de gør alvor af deres trusler næppe er større end risikoen for, at man får en tagsten i hovedet, og jeg har egentlig ikke set dem som en trussel mod min ytringsfrihed, men måske skulle man begynde at anmelde dem til politiet – bare som en modvægt til anmeldelsen af de verbale voldspsykopater, som tilhører etniske mindretal.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden