Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Omskæring. »Sundhedsstyrelsen kan anbefale lovgivere at forbyde det af patientsikkerhedsmæssige årsager«, skriver Anne Mette Dons.
Foto: Dita Alangkara / AP (arkiv)/AP

Omskæring. »Sundhedsstyrelsen kan anbefale lovgivere at forbyde det af patientsikkerhedsmæssige årsager«, skriver Anne Mette Dons.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Overlæge: Ingen lande har forbudt omskæring af drenge

Politikerne må tage stilling til, om omskæring af drenge skal være ulovligt.

Debatindlæg

Politiken bragte 4.3. en Kronik af overlæge på Statens Serum Institut Morten Frisch.

Frisch kritiserer Sundhedsstyrelsens notat om omskæring af drengebørn og fremsætter i den sammenhæng en række ukorrekte oplysninger.

LÆS KRONIKEN

Sundhedsstyrelsens opgave i relation til omskæring er at give sundhedsministeren sundhedsfaglig rådgivning og ikke at tage stilling til, om omskæring af drengebørn skal være lovligt i Danmark, hvilket er et politisk anliggende.

Så vidt Sundhedsstyrelsen har kunnet undersøge, er det ikke forbudt i noget land i verden.

Når det er et tilladt indgreb, skal der være meget tungtvejende helbredsmæssige begrundelser, før Sundhedsstyrelsen kan anbefale lovgivere at forbyde det af patientsikkerhedsmæssige årsager.

Den opgave, Sundheds- og Forebyggelsesministeriet stillede Sundhedsstyrelsens Enhed for Tilsyn og Patientsikkerhed, tog udgangspunkt i netop patientsikkerhed.

Ministeriet bad Sundhedsstyrelsen belyse: praksis, om læger i dag følger Sundhedsstyrelsens vejledning, hvor omskæringer foregår i Danmark, om der er læger til stede, komplikationer, erfaringer fra de nordiske lande, hvilke børn og hvor mange der får foretaget indgrebet og antallet af klage- og erstatningssager.

Det var oprindelig et ønske, at Sundhedsstyrelsen også beskrev forholdet mellem omskæring af drengebørn og børnekonventionens art. 24, stk. 3 og etiske og sociale aspekter ved omskæring. Dette ligger dog uden for Tilsyn og Patientsikkerheds kompetencer, hvorfor dette blev frafaldet af ministeriet.

Der var tale om et notat til Sundheds- og Forebyggelsesministeriet, ikke en litteraturgennemgang. Havde ministeriet ønsket en litteraturgennemgang, eller et forskningsprojekt, så havde det været en opgave for f.eks. et sektorforskningsinstitut.
Notater bliver sædvanligvis ikke sendt i høring.

Det er den efterfølgende revision af Sundhedsstyrelsens vejledning til gengæld og Sundhedsstyrelsen lægger høringsnotat og alle høringssvar ud på hjemmesiden i næste uge.

Notatet omhandler omskæring, der foretages uden medicinsk indikation, og tager ikke stilling til, om det foretages grundet religiøs overbevisning eller grundet familiær eller anden begrundelse.

LÆS DEBATINDLÆG

Ud over relevant litteratur og styrelsens egne sagkyndige specialister er der i det omtalte notat bl.a. anvendt viden fra en læge og kirurg, der er specialist i urinvejssygdomme hos børn.

Herudover fandt styrelsen det relevant at afholde møder med forskellige trosretninger for at få mere viden om, hvordan indgrebene praktiseres.

For at afbalancere dette havde styrelsen også møder med erklærede modstandere af omskæring af drengebørn, bl.a. Morten Frisch. Hans synspunkter er refereret i notatet, og der er henvisning til hans artikel i notatet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce