Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Idiotisk at min søn tvinges til at gå på et gymnasium, han ikke har valgt

Min søn har et gennemsnit på over 11, men det er ikke nok til, at han frit kan vælge gymnasium

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min søn på 15, der skal i gymnasiet efter sommerferien, har netop modtaget brevet med beskeden om, hvor han skal gå. Og det var så den festdag.

I en tid, hvor det debatteres, om der skal indføres karakterkrav for at komme på gymnasiet, og om man derved kan hæve niveauet eller tværtimod vil afskære mange unge fra en uddannelse, er det blevet tydeligt for os, at man ikke tager det mindste hensyn til de fagligt dygtige elever i den anden ende af karakterskalaen.

Min søn har et gennemsnit på over 11, men det er ikke nok til, at han frit kan vælge gymnasium. Nej, min søn kan ikke komme ind på det gymnasium, han ønsker, fordi han tilsyneladende bor for langt væk.

Langt væk er imidlertid ikke flere timers afstand. Faktisk tager det ham kun 15 minutter at cykle til Falkonergårdens Gymnasium, men det er åbenbart for langt.

Til gengæld kan han godt komme på Københavns Åbne Gymnasium, som rent faktisk ligger længere væk, og som det vil tage ham 20 minutter at cykle til.

Det er et gymnasium, der har et meget dårligt rygte, og som UU-vejlederen direkte frarådede såvel min søn som hans klassekammerater at nærme sig.

Hvorfor så denne beslutning? Jo, fordi man har set på transporttiden ifølge rejseplanen.dk, og ifølge den vil det tage ham 8 minutter længere at komme frem, fordi han åbenbart skal tvinges til at tage bussen. Det er noget, han normalt aldrig gør. Det er kun, hvis man bor meget tæt på, at man åbenbart må tage cyklen eller gå.

Er det andet end et vanvittigt politisk projekt? Og så i en tid, hvor man kan læse, at opsvinget vil komme, og at der vil blive mangel på folk med en ordentlig uddannelse.

Det ødelægger jo også tingene for gymnasierne. Deres studieretninger kan pludselig ikke fungere, fordi eleverne bliver kastet rundt som byggeklodser uden hensyntagen til fagligt niveau eller sociale forhold.

Det er kort sagt noget af det mest idiotiske, jeg nogensinde har hørt, og jeg kan kun sige, at jeg hverken kan eller vil acceptere, at min søn mod såvel sin som min vilje skal tvinges til at gå på et gymnasium, der formentlig vil være ødelæggende for ham.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden