utroværdig? Så længe en stor gruppe vælgere opfatter forslag om forandring som utroværdige, fordi det er mere krævende at forestille sig det nye end at holde fast i det bestående, så vælger jeg side til fordel for de utroværdige, skriver Ole Birl Olesen (LA)
Foto: JENS DRESLING(arkiv)

utroværdig? Så længe en stor gruppe vælgere opfatter forslag om forandring som utroværdige, fordi det er mere krævende at forestille sig det nye end at holde fast i det bestående, så vælger jeg side til fordel for de utroværdige, skriver Ole Birl Olesen (LA)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Troværdighed er et andet ord for idéforladthed

Hvem i medierne har fundet på, at troværdighedsmålet er alfa og omega?

Debatindlæg

Det er selvfølgelig bedre at være troværdig end at være utroværdig. Men da Columbus sagde, at han ville rejse ad søvejen til Indien, var der ikke mange, som mente, at han var troværdig.

Måske skulle man have bedømt ham på en anden målestok, også selv om han ikke kom til Indien, fordi Amerika lå i vejen?

Medierne er enige med sig selv om, at troværdighed er den vigtigste af alle egenskaber, som danske toppolitikere kan have. Der laves ustandseligt målinger af vælgernes syn på politikernes troværdighed, og læsere, lyttere og seere får at vide af de politiske kommentatorer, at det er et stort problem for politikere, hvis de ikke opfattes som troværdige.

Jo, det er det måske. Men det er vel et lige så stort problem for en politiker, hvis hun eller han opfattes som idéforladt, forstokket eller magelig.

Der synes, at være den generelle tendens, at politikere, som har ideer om, at landet kan styres på en væsentlig anden og bedre måde, bedømmes som mindre troværdige end de politikere, som i det store og hele bare vil bevare det politiske styre, som det er.

’Hvordan skulle det dog kunne lade sig gøre? Nej, lad os blive ved det sikre! Det er mere troværdigt, at det også vil fungere i fremtiden’, tror jeg, at mennesker, som er modstandere af forandring, tænker. Det ses meget tydeligt i mediernes målinger af danskernes syn på politikernes troværdighed.

Kristian Thulesen Dahl er f.eks. ifølge den seneste måling fra Gallup landets mest troværdige toppolitiker, for hans budskab til danskerne er, at alt så vidt som muligt skal forblive, som det allerede er.

Anders Samuelsen er omvendt den mest utroværdige, for han har masser af ideer til, hvordan Danmark kan blive et bedre land ved at gennemføre forandringer af det politiske system. Sådan er det, og det skal ingen klynke over.

Men hvem i medierne har fundet på, at lige netop troværdighedsmålet, der formentlig mest giver et billede af danskernes opfattelse af toppolitikernes grad af konservatisme, er alfa og omega og må fylde alt i en vurdering af politiske lederes egnethed og dygtighed?

Kristian Jensen og Bjarne Corydon er meget troværdige, fortæller målingerne os, men er det virkelig dem, som vælgerne helst vil have til at styre Danmark?

Jeg husker engang for ikke så mange år siden, da Svend Auken som formand for Socialdemokraterne høstede rekordstor opbakning til Socialdemokraterne, og da Uffe Ellemann-Jensen gjorde det samme for Venstre.

Jeg mindes ikke troværdighedsmålinger fra de år, men jeg tror ikke, at de to kan have fået en overvældende score på dem. Så vælgerne har nok haft blik for andre kvaliteter hos Uffe og Auken.

Jeg mener bestemt ikke, at der er et modsætningsforhold mellem at være troværdig og at være visionær. Man kan sagtens være begge dele på én gang.

Men så længe en stor gruppe vælgere opfatter forslag om forandring som utroværdige, fordi det er mere krævende at forestille sig det nye end at holde fast i det bestående, så vælger jeg side til fordel for de utroværdige.

Det, synes jeg, er det mest troværdige at gøre.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden