Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Feminister hader kvinder som mig

Julie Frølich drømmer om både en god karriere og fem børn.

Debatindlæg

Emma Watson har med sin tale til FN’s kvinderettighedskonference pustet nyt liv i debatten om ligestilling, feminisme og mænd.

I talen inviterer hun mændene med i ligestillingskampen og slår fast at feminismen, både i idé og praksis, inkluderer mænd på lige fod med kvinder. Vi er alle enige om, at ligestilling kun kan vinde frem, hvis de to køn står skulder ved skulder. Men har Emma Watson ret, når hun påstår, at der er plads til alle hos feministerne?

Svaret vil umiddelbart være ja. Men selvom jeg, ligesom Emma Watson, ønsker et samfund, hvor mænd og kvinder er lige, er der ikke plads til mig hos feministerne. Der er ikke plads til mig, fordi jeg ønsker at leve i et forhold med stereotype kønsroller.

Når jeg fortæller feministerne, at jeg vil leve i et forhold, hvor jeg har muligheden for at gå hjemme, når børnene er små, og have en mand, der tager sig af elektronikken og de tunge opgaver, ruller de med øjnene.

De ruller med øjnene, da de mener, at jeg kun kan have den holdning, fordi jeg er undertrykt, uoplyst og måske ligefrem svag. Jeg har ifølge dem ikke indset den undertrykkelse, som manden og kønsrollerne holder mig og mine medsøstre i.

Feministerne siger, at så længe jeg og andre kvinder lever vores privatliv efter stereotype kønsroller, er vi med til at fastholde kvinder i ulighed og undertrykkelse. De overvejer på intet tidspunkt, at man af egen fri vilje kan vælge denne livsform på et både oplyst og bevidst grundlag.

Jeg læser statskundskab og lægger ikke skjul på, at jeg gerne vil nå samfundets top. Jeg er hverken undertrykt, uoplyst eller svag. Jeg er en kvinde, der nyder at gå i stiletter, laver mad til min kæreste og hygger mig med vasketøjet. Jeg drømmer om en god karriere, men ønsker også et par år som hjemmegående, med forhåbentlig 5 børn. Alt det er ikke godt nok for feministerne.

Så kære Emma Watson og andre feminister: Der er ikke plads til alle under feministernes faner, og det er først og fremmest jeres egen skyld. I prædiker en ideologi, der ser ned på kvinder som mig. Det vil jeg vil aldrig være en del af.

Den dag, feministerne kæmper for friheden til at indrette familie og privatliv, som man ønsker, den dag, men først den dag, bliver jeg feminist.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce