Tegning: Jørn Villumsen.

Tegning: Jørn Villumsen.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Danmark bliver mere og mere skævt - så lad os handle nu!

Ved at flytte statslige styrelser fra København kan vi vende udviklingen.

Debatindlæg

Udviklingen i Danmark gennem den seneste tid er accelereret i retning af, at alle skal bo i de store byer, og alle aktiviteter ligeledes samles i de store byer.

Denne udvikling skævvrider landet fuldstændigt, så store dele af landet affolkes; virksomheder og forretninger lukkes og huse bliver usælgelige. Denne udvikling er ikke til gavn for nogen, ej heller for de byer, der tiltrækker bosætningen, da det medfører skyhøje priser på ejendom, store udgifter til service, stor forurening fra den tætte trafik og stort tidsspilde for de mange, der må sidde i køer i timevis for at komme frem og tilbage til arbejde.

Senest har økonomer da også beregnet, at det er et stort samfundstab, at der spildes så megen tid på transport til og fra arbejde. Denne gang begrundet i, at der er for få boliger i de store byer, og der derfor er stakler, der fortsat må bo et stykke uden for disse store byer (læs København og til dels Aarhus), hvorfor økonomernes og byggefirmaernes konklusion er, at de store byer skal udbygges endnu mere.

Alle disse udviklinger gør produktion dyrere, da lønningerne skal være højere for at betale de større leveomkostninger, gør dagliglivet besværligere og omdanner store dele af landet til udkantsområde.

Alle disse negative konsekvenser er i mange sammenhænge velbeskrevne og kan dagligt registreres gennem nyhederne i pressen, selv om de langtfra altid bliver vurderet kritisk i forhold til forholdene i det fremtidige Danmark.

Spørgsmålet er så, om den uheldige udvikling kan bremses, eller om det er et uafvendeligt forløb, der ikke kan ændres. Jeg er overbevist om, at udviklingen kan vendes. Det kræver, dels at der kommer en opmærksomhed på, at det er en stærkt problematisk udvikling, dels at der fra centralt politisk hold bliver taget hånd om at ændre udviklingen.

Her er den teknologiske virkelighed heldigvis veludviklet, så møder ikke behøver at afholdes i et rum, hvor alle sidder om det samme bord med samme mødeservering foran sig

Først og fremmest skal det ske, ved at stat og andre offentlige myndigheder, regioner og kommuner aktivt søger at decentralisere både institutioner og løsning af opgaver. Det er ingen naturnødvendighed, at statslige styrelser, Regionsforeningen, Kommunernes Landsforening, Dansk Arbejdsgiverforening og Landbrug & Fødevarer, blot for at nævne nogle eksempler, er placeret i København.

I virkeligheden er mange af arbejdsopgaverne i høj grad relateret til landet uden for København, tænk blot på Skov- og Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen, Landbrug & Fødevarer igen blot for at nævne nogle få indlysende eksempler.

Når man taler med nogle af de personer, der arbejder i de nævnte institutioner, og foreslår udflytning, fremhæves ofte vigtigheden af at være tæt på de øvrige institutioner i København. Det fremhæves som uhyre vigtigt, at man kan udnytte muligheden for at networke og udføre lobbyarbejde over for f.eks. ministerier, og at det giver let adgang til alle de møder, der afholdes i København.

Her er den teknologiske virkelighed heldigvis veludviklet, så møder ikke behøver at afholdes i et rum, hvor alle sidder om det samme bord med samme mødeservering foran sig. Telekommunikationen, herunder videokonferencer, er så veludviklede, at møderne tværtimod kan afvikles væsentligt mere effektivt, hvis der ikke skal bruges unødig tid på alt det udenom, der også tager tid, herunder transporttiden til møderne. Det er også en virkelighed, mange virksomheder for længst har taget til sig for at optimere effektiviteten.

Hvis det indimellem er helt nødvendigt at mødes face to face, er afstandene fra København til provinsen ikke længere end fra provinsen til København. Det er et faktum, som de horder, der hver dag transporteres fra store dele af landet til møder i København, kan skrive under på, og der kan da også arbejdes fornuftigt i toget undervejs.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det kan også lade sig gøre at pendle på tværs af landet, hvis det er uoverstigeligt at forestille sig, at man kan bo andre steder end i København, hvilket dokumenteres af, at der er adskillige fra Aalborg og Odense, der allerede gør det, blot den anden vej.

I øjeblikket planlægges nybygninger i København til at huse statens styrelser og andre offentlige institutioner. Her vil også kunne spares rigtig mange penge, hvis man i stedet udnytter alle de tomme bygninger, sygehuse, kaserner, rådhuse, der står rundt om i landet som en konsekvens af den centralisering i kommuner og regioner, der er en decentral kopi af den landsdækkende centralisering inden for stat og landsdækkende organisationer. Mange af bygningerne er allerede overtaget af statens ejendomsselskab, så det er enkelt for staten at udnytte dem.

Hvis blot en lille del af ovennævnte ændringer sættes i værk, vil det sandsynligvis føre flere med sig. Vores landspolitikere bærer et stort ansvar for at initiere processen. På den måde vil vi også i fremtiden kunne have et bæredygtigt samfund både i de store byer og i landet som helhed, og ikke som det nu tegner til: nogle få befolkningskoncentrationer og resten som frilandsmuseum.

Kom nu i gang!

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce