For et par år siden bemærkede Politikens Ditte Giese »med en voksende snert af misundelse«, at hun kunne »iagttage, at der er tale om et egentligt miljø blandt borgerlige skribenter, politikere og meningsdannere«. Skribenten havde bemærket, at de borgerlige debattører, klummeskribenter og Cepos-alumner så hinanden privat, passede hinandens børn og dannede kærestepar.
Dengang gav jeg Giese ret, og jeg så det som en triumf. Særligt fordi det vidnede om, at vi borgerlige, der af Gieses meningsfæller ofte bliver opfattet som den utøjlede egoismes fortrop, måske var mere socialt anlagt end vores venstreorienterede meningsfjender. Men jeg er begyndt at frygte, at det har negative konsekvenser. For den sociale gevinst kan ende med at gå ud over kvaliteten af de meninger, som vi bringer til torvs.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.