Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvorfor har forældre så travlt med at kende barnets køn?

Allerede mens barnet er i fosterstadiet, går mange forældre op i køn. Ro på!

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det med køn og sexisme har aldrig rigtig interesseret mig.

Fordi det ikke har været nødvendigt. Jeg har aldrig oplevet, at der var noget, jeg ikke kunne, fordi jeg er en kvinde. Aldrig har tanker om køn fyldt noget i mit hoved eller i mine nære omgivelser. Dette ændrede sig drastisk, da jeg blev gravid.

Det begyndte, da en deltager til gravid-yoga proklamerede: »Ja, I ved vel alle sammen, hvad I skal have?« Jeg grinede: »Ja, et barn«, hvorefter der blev dødsens stille, og alle rettede deres blik mod mig.

For det var slet ikke det, hun mente. Alle på holdet vidste, om de fik en pige eller en dreng. Og da mit svar gjorde det klart, at jeg ikke vidste, hvad bughulen gemte, begyndte en lang afhøring, der endte med det utrolige spørgsmål:

»Hvis du ikke ved, om det er en pige eller en dreng, hvordan kan du så indrette børneværelset?«.

Det forekom mig faktisk at være et sjovt spørgsmål dengang for nogle måneder siden, men sådan har jeg det ikke mere. Jeg kniber efterhånden mig selv i armen og spørger, hvad det er for en kønsopdelt virkelighed, jeg er blevet en del af.

Nogle uger efter skanningssnakken fortalte en af deltagerne på yogaholdet os, at hun var blevet insemineret. Efter flere aborter lykkedes det at blive gravid. Hun fortalte, at hun fik et chok, da hun i uge 16 fik at vide, at hun ventede en dreng.

For hun havde forestillet sig, at hun skulle have en pige, og havde gjort sig mange tanker om, hvordan livet med en datter skulle forme sig.

Og det var åbenbart meget anderledes end livet med en dreng, for hun fortalte, at hun blev helt slået ud og havde haft brug for flere dage til at fordøje nyheden.

Hvad er det, der er så markant anderledes ved at vente en dreng end at vente en pige?

På den ene side syntes jeg, at det var modigt af hende at fortælle om sine tanker. På den anden side undrede jeg mig over, at kvinden efter sin lange kamp for at få et barn ikke bare var glad for at være gravid.

I min optik er der forskel på piger og drenge. Den hedder biologi. Men hvad er det, der er så markant anderledes ved at vente en dreng end at vente en pige?

Jeg kan ikke få øje på det. Men jeg har på fornemmelsen, at vi i samfundet fortæller hinanden, at der er ganske markante forskelle på drenge og piger – ellers ville en kvinde, der har kæmpet i årevis for at få sit ønskebarn, vel ikke pludselig blive voldsomt chokeret over og ked af at få at vide, at barnet i maven ikke var en pige, men en dreng.

Skanninger kan man vælge til og fra. For nogle føles det rigtigt at få kønnet at vide, for andre er det rigtigt at vente.

Men når man nu kan få at vide, hvilket køn man venter – og det vælger flertallet – er det måske en god idé at gøre sig klart, hvorfor det er så vigtigt at vide.

Allerede fra fosterstadiet er der forskel på, hvordan der tales om det lille menneske.

En artikel i Information (’Man bliver mor, længe før barnet er født’, 16. maj 2011) redegør for, at sundhedspersonale omtaler drenge, der sparker, som fodboldspillere og piger, der gør det samme, som balletdansere.

Vi oplevede selv, at forskelsbehandlingen fortsatte på blestadiet, og den kønsstereotype indstilling så vi også hos en sundhedsfaglig person, nemlig sundhedsplejersken.

Når man nu kan få at vide, hvilket køn man venter – og det vælger flertallet – er det måske en god idé at gøre sig klart, hvorfor det er så vigtigt at vide

Hun proklamerede forleden, at vi skulle træne med vores søn og svinge ham i benene – gerne med hovedet nedad. Og hun fortsatte: »Det er jo vigtigt at begynde at træne vildt allerede nu – han er jo en dreng«.

Min mand og jeg så spørgende på hinanden: »Altså, piger skal vel trænes ligesådan – svinges i benene?«.

Sundhedsplejersken svarede, at det var ekstra vigtigt at være vild, når man havde en dreng, for han skulle jo senere ud og svinge sig i træerne.

Her måtte jeg bryde ind og fortælle, at min mand som barn gik til syning, mens jeg til gengæld svingede mig ganske meget i træer. Og vi gentog spørgsmålet: »Piger skal vel også trænes sådan?«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun meldte uforstående, at drenge jo har så utrolig meget energi, hvorefter hun lidt spidst sagde, at hvis vi ville have en stille dreng (mente hun mon en tøsedreng?), kunne vi jo bare præge ham i den retning.

Men hun ville bare fortælle os, at det altså var mere accepteret med stille piger. Allerede der i blestadiet ville børnenes veje skilles, hvis det havde været en pige, der lå i vuggen hjemme hos os. I hvert fald i forhold til vildskab i træning.

Der er så mange måder at være forældre på.

Der er sjældent entydige svar på, hvad der er rigtigt og forkert. Men det ville være befriende, om vi kunne finde mere interessante parametre at definere hinanden ud fra end køn.

Hvis vi turde slippe de meget kategoriske tanker om piger og drenge, ville det at blive forældre måske være en endnu vildere og endnu mere betagende oplevelse.

Hvis vi i stedet for at tænke lyserød og lyseblå tænkte:

Hvad er det her for et menneske, der er kommet ind i mit liv?, og så ellers gik fordomsfrit på opdagelse, ville vores børn måske blive meget mere frie og spændende voksne.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden