Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Glemt. Kulturen har langt større betydning for samfundet end regeringen, såvel som oppositionen, tillæger den. Tegning: Per Marquard Otzen

Glemt. Kulturen har langt større betydning for samfundet end regeringen, såvel som oppositionen, tillæger den. Tegning: Per Marquard Otzen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Komponist-formand: Det er pinligt, at kulturen er helt usynlig i politikernes valgkamp

Der er mange andre værdier i livet end velfærd og økonomi. Kom nu i gang med at tale om dem også!

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg tæller timer. Jeg startede onsdag formiddag klokken elleve. Jeg har sat mig for, at jeg stopper med at tælle, så snart kulturen bliver en synlig del af politikernes valgkamp.

Musik kan få os til at se hinanden igen og mærke, at livet har mange flere værdier

Imens jeg tæller, må jeg sige, at det undrer mig, at politikerne har så lidt øje for kulturen i debatterne om vores velfærd og de andre valgemner. Jeg er komponist, og musikken og kulturen er en helt uundværlig del af mit liv og min livsglæde. Men også som samfundsborger undrer jeg mig over, at kulturen overses i den grad. Lad mig pege på tre indlysende argumenter for, hvorfor politikerne omgående burde tale kulturen ind i valgkampen:

Argument nr. 1: Det er et uomtvisteligt faktum, at kulturen ikke kun er underholdning, men også et indbringende erhverv. Det er konstateret, at alene musikken bidrager med mere end 7 milliarder kroner om året til dansk økonomi. Et hurtigt regnestykke fortæller, at omsætningen svarer til flere end 4.000 årsværk. Men lad os her blot konstatere, at det altså er et erhverv med masser af økonomi og arbejdspladser. Hvorfor er det så ikke interessant for politikerne i disse dage?

Argument nr. 2: Man kunne også fremhæve kulturens stærke kraft i forhold til at løse nogle af de problemer, som politikerne og det danske samfund tumler med til daglig. Kulturen er for eksempel en fantastisk løftestang for at skabe liv i vores yderområder. Musik motiverer og får mennesker til at føle sig som en del af et fællesskab. Vi er pludselig ikke længere ene øer. Musikken kan sågar binde bånd på kryds og tværs af sprogvanskeligheder, køn og civilstand.

Som samfund har vi i disse år et tydeligt behov for, at vi danskere finder vores fælles værdier og har lyst til at stå side om side og bevare og genopbygge det gode samfund, vi har skabt igennem tiderne, og som vi ikke må tabe på gulvet.

Det kræver, at vi er fælles om noget andet end penge og vækst. Og netop det kan musikken. Helt ud i de yderste dele af landet. Musik kan få os til at se hinanden igen og mærke, at livet har mange flere værdier. Yderområderne kan få en ny værdi og tiltrækningskraft via kulturen. Men også vores personlige liv! Hvilket fører mig videre til det næste argument.

Argument nr. 3: Musikken og kulturen er en fantastisk booster for både livsglæden og for virkelyst i vores samfund. Kultur giver indsigt i livet, oplysning, åndelighed og sorg. Det er nuet, fortid og fremtid. Det rummer både underholdning og fordybelse. Det booster tolerancen.

Et samfund uden kultur, teater, film, bøger eller musik ville ganske enkelt være fattigt. Hvor er de visionære politikere, der tør tale om for alvor at bruge kunst og kultur til at styrke innovation og virkelyst? For vores børn i skolerne, som det spændende ekstra krydderi i virksomhedernes personalepleje og som vej til at genopbygge at ansvarligt fællesskab også senere i livet … igennem kunsten og kulturen og musikken i særdeleshed?

Tænk, hvis der var politikere, der arbejdede for, at de, der skaber og udøver kunst, også får del i værdikæden

Hvis politikerne vil, kan kulturen altså sagtens blive en naturlig del af spændende politiske visioner for det danske samfund. Vi har også en del udfordringer, som kunne tåle at blive italesat. Jeg nævner i flæng:

Udfordring nr. 1: Inden for alle de kunstneriske genrer har kunstnerne for eksempel svært ved at få en hverdag med mange korte ansættelser til at harmonere med dagpengesystemet. Dagpengesystemet skal indrettes, så det også passer med den virkelighed, vi er mange, der lever i. Kunstnere og mange andre freelancere vil faktisk allerhelst arbejde ... hele tiden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er bare sådan, at vores arbejdsliv med korte ansættelser dermed består af de små ufrivillige huller. Der har vi brug for, at samfundet viser at værdsætte, at vi jo netop er en del af det moderne arbejdsmarked. Arbejdslivet er for rigtig mange endt som det kæmpestore patchwork. Men som dagpengesystemet er lige nu, ender vi desværre alt for ofte i situationer, hvor man siger, at vi så ikke har ret til understøttelse. Hvorfor?

Udfordring nr. 2: Masser af komponister og sangskrivere oplever, at det bliver sværere og sværere at præsentere vores musik. Skal vi have et levende musikliv, kræver det en bred fødekæde. Nogen skal gå foran og få mulighed for at lave den musik, som man kunne kalde for den musikalske grundforskning: musikkens og kunstens ’firstmovers’.

Men musikken lever først, når den også får lov til at møde sit publikum. Politikerne kan hjælpe skaberne af musikken ved at stille mere præcise krav til vores public service-medier om at vise hele den skønne musikalske mangfoldighed på de kanaler, hvor der er lyttere/seere. Det kunne passende starte med et los her i valgkampen!

Udfordring nr. 3: Mange kunstnere får næsten ingen betaling for deres kunst. Vi henter musik, tekst og film fra internettet uden at tænke på, at det har krævet arbejde at skabe kunsten. En urimelig virkelighed. Giv noget tilbage, siger jeg! Sammen med danske komponister og sangskrivere og de danske musikforlæggere har jeg taget initiativ til, at vi i fællesskab med musikkens udbydere skaber et ’musikkens fairtrade-mærke’.

Vi vil give kunderne, musikkøberne, mulighed for at vælge at købe musik, der giver en mere rimelig pris for musikken. I alle led, fra den skabes til den ender i musikøret. Tænk, hvad en politisk opbakning kunne betyde. Tænk, hvis der var politikere, der arbejdede for, at de, der skaber og udøver kunst, også får del i værdikæden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg håber, at jeg har inspireret en politiker eller to til at tage stedbarnet kulturen mere alvorligt i de kommende dage. Det ville hverken skade eller forfladige. Tværtimod kunne det få sat lidt ekstra kød på benene og give valgkampens temaer lidt langtidsholdbarhed. Kultur er nemlig langtidsholdbar.

Imens vil jeg så fortsætte med at tælle … still counting!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

Du lytter til Politiken

14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

Henter…

Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

• Du lytter til Politiken

13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

Henter…

I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

• 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden