Tegning: Per Marquard Otzen

Tegning: Per Marquard Otzen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi unge ved godt, hvad vi vil

Vi skal partout leve en ungdom som jeres med opstand, kritik og en eventyrlyst, der sender os halvvejs rundt om Jorden.

Debatindlæg

Kære Uffe Elbæk, kære historielærer, kære busreklame, kære far, kære Danmark; vil I ikke nok stoppe nu?

Som Danmarks fremtid er det umuligt at bevæge sig uden for en dør, uden at blive bombarderet med ideer, retningslinjer og ordrer, der skal følges.

Tag din uddannelse hurtigst muligt, men ikke helt så hurtigt, at du glemmer at være ung, og hey, husk lige oprøret, men ikke alt for meget oprør. Hvad hvis vi unge egentlig også selv har en ide om, hvad og hvorhen vi vil med livet?

Jeg er et produkt af konkurrencestaten. Jeg er 12-talspige med stort 12-tal, jeg jagter dem som en jæger jagter vildt. Og hvorfor mon? Det er nok fordi, jeg ikke føler mig anerkendt, det er fordi jeg er så selvcentreret, at jeg vil være vigtigere end alle andre. Eller måske er det bare fordi, jeg godt kan lide at få ros.

Anerkendelse skaber incitament til hele tiden at ville forbedre sig. Og det er vel det al menneskelig udvikling beror på; en evig stræben efter det bedre.

LÆS OGSÅ

Vi gør intet forskelligt fra, hvad I har gjort som unge. Den eneste forskel er, at vi måske i større grad har tiltro til det system, der har givet os de mange muligheder. Det system I selv har været med til at opbygge. Og det er vel kun en god ting?

Vi gør intet forskelligt fra, hvad I har gjort som unge

Jeg forstår ikke, hvorfor jeg skal være kritisk modstander af et system, jeg egentlig synes om. Det fungerer ganske udmærket, tak.

Det er ikke de unges stræben efter det perfekte, der er problemet. Det er jeres (jeg taler til dig, Uffe, historielærer, busreklame og far).

Vi skal partout leve en ungdom som jeres med opstand, kritik og en eventyrlyst, der sender os halvvejs rundt om Jorden. Og de unge findes selvfølgelig stadigvæk. Men hvorfor er det, at det skal være synd for os, der bliver hjemme, de kedelige, os, der ikke er blevet skoletrætte endnu?

Er det nogensinde faldet jer ind, at vi måske har det rigtig godt her, hvor vi er? Jeg tager den direkte vej fra gymnasiet til universitetet. Jeg er ikke presset til det, jeg undertrykker ikke min ungdom jeg skal netop til at påbegynde den.

At gå sin egen vej her i livet, er noget vi alle sammen kommer til ung som gammel. Vi gør som udgangspunkt det, vi har lyst til.

Vi skal nok selv bestemme, om vi er lykkelige

Blot fordi iværksætterlysten måske ikke er så stor som tidligere, betyder det på ingen måde, at vi ikke har lyst til at gå vores egne veje. Vi går bare andre veje, end I synes vi skal. Præcis som I gik andre veje, end hvad jeres forældregeneration måske havde i tankerne.

Så længe vi alle følger lysten i livet, skal vi nok blive lykkelige. Og vi skal nok selv bestemme, om vi er lykkelige. Det er altså ikke synd for os. Vi har det rimelig ok.

Ungdommen har uendelige muligheder i dag, og bare rolig; vi skal nok få dem udnyttet. Vi finder selv ud af det. Men ellers mange tak for henvendelserne.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts