Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Cannabis hjælper de syge - hvorfor skal den være forbudt?

Patienter verden over rapporterer om lindring, øget livskvalitet og sågar helbredelse ved brug af medicinsk cannabis. Nu får danske politikere chancen for at legalisere planten til behandling.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I 2013 blev Sarah diagnosticeret med en tumor omkring den optiske nerve, som forbinder øjnene med hjernen. Ifølge lægerne ville tumoren dræbe hende eller gøre hende blind inden 2014.

Siden diagnosen har hun været igennem hjerneoperationer og får kemo- og strålebehandling. Den lægeordinerede behandling suppleres i dag med en højpotent cannabisolie, hvilket gør Sarah til den største forbruger af cannabis, jeg nogensinde har mødt. Med en alder på 3 år er hun er samtidig den yngste, og hun har indtaget daglige doser af cannabis, siden hun blev diagnosticeret i en alder af bare 8 måneder.

Hun var sulten efter sin behandling, og sygeplejersken fortalte, at dette var en ualmindelig positiv reaktion, som måtte tilskrives cannabisolien

I dag er en god dag. Jeg har modtaget en mail fra Sarahs mor, der fortæller, at tumoren i datterens hjerne er skrumpet, og at hendes syn ikke længere er i fare. Hun får stadig kemobehandling, men i modsætning til andre børn, jeg mødte på hospitalet i Los Angeles under mit studieophold i byen, bliver hun ikke syg af kemoen.

Jeg overværede en 4 timers infusion, hvor Sarah sov under hele forløbet. Bagefter vågnede hun, kiggede på sin mor og sagde »quiche«. Hun var sulten, og sygeplejersken fortalte, at dette var en ualmindelig positiv reaktion, som måtte tilskrives cannabisolien. Lægerne, som monitorerer Sarahs behandlingsforløb, har også fået fornyet optimisme og har annulleret hendes ’dødsdom’. De forventer nu – modsat tidligere – at tumoren med tiden vil opløses.

Cannabis er en plante med mange identiteter og egenskaber, og den opfattes forskelligt afhængig af konteksten. Over det meste af verden forbindes planten med kriminalitet, men i Californien har den været lovlig til medicinske formål siden 1996. Medicinering med cannabis er dog fortsat ulovligt på føderalt niveau i USA og kan medføre fængselsstraf.

Sarahs mor sætter derfor meget på spil ved at involvere fagfolk som f.eks. læger, der arbejder under føderale love. Ligesom mange andre forældre, jeg mødte i Los Angeles, der medicinerer deres børn med cannabis, frygter hun at blive fængslet og separeret fra sit syge barn, men det har ikke stoppet hende fra at dedikere sig i den politiske kamp for legalisering.

I det hele taget har kvinder en særlig status i Los Angeles’ forskelligartede cannabis-miljøer, og planten går da også under navnet Mary Jane. Det er botanisk ironi, at det samtidig er hun-planten, man er interesseret i til forarbejdning af cannabis til f.eks. medicin.

Under mit ophold i Los Angeles bemærkede jeg også, at kvindelige dyder og karaktertræk ofte tilskrives planten. Således snakkede mændene om, at Mary Jane kan fordreje deres hoveder og forvirre dem, men også bringe dem healing, omsorg og balance, når de er svækkede.

Forældre må famle i blinde for at finde den rette olie med den rette plantesammensætning og rette dosering

Kvindernes rolle er da heller ikke til at komme uden om i den politiske kamp. Over de seneste år har flere kvinder som Sarahs mor blandet sig i debatten. Af hensyn til deres børns velbefindende har de krævet, at samfundets institutioner bakker op omkring cannabisindustrien i stedet for at modarbejde den.

Det har ført til krav om øget rets- og kvalitetssikring, der skal beskytte patienterne. Som Sarahs mor plejede at sige: »We are the Momma Bears and we won’t let our children suffer because of political bullshit«.

Tusindvis af patienter verden over rapporterer om lindring, øget livskvalitet og sågar helbredelse ved brug af cannabis. Derudover påviser en lang række studier medicinsk potentiale ved cannabis.

Selvom USA’s eget nationale cancerinstitut anerkender disse studier og patienternes succeshistorier, lader det ikke til at påvirke myndighederne. I USA er det National Institute on Drug Abuse (NIDA), som godkender studier vedrørende euforiserende stoffer. Men talspersoner fra organisationen har flere gange udtalt, at deres fokusområde er skadevirkninger ved cannabis, hvorfor de ikke kan støtte studier, som udforsker gavnlige virkninger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Resultatet er et kafkask system med modstridende regler, hvor børn som Sarah bliver gjort til forsøgskaniner, og deres forældre må famle i blinde for at finde den rette olie med den rette plantesammensætning og rette dosering.

Siden mit feltarbejde i Los Angeles har jeg mødt mange danske familier, hvor cannabis har en plads i medicinskabet. Men på grund af den nuværende nultolerance omkring midlet overvejer de at søge medicinsk eksil i ’grønne stater’, hvor selvmedicinering med planten er tilladt.

Vi er nødt til at have en debat om cannabis i Danmark, hvor et stigende antal borgere kriminaliseres for deres forsøg på at finde lindring af deres sygdomme.

Heldigvis er der lys forude for danske patienter. 11. december skal Folketinget stemme om et beslutningsforslag, der kan føre til legalisering af medicinsk cannabis i Danmark.

Det er vigtigt, at vi får et mere pragmatisk syn på cannabis.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden