Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvor er virksomhederne, der vil ansætte os handikappede?

To ud af tre virksomheder mener ikke, at de kan have medarbejdere med handikap. Den holdning udgør en voldsom barriere.

Debatindlæg

Det kontanthjælpsloft, som et flertal i Folketinget har indgået aftale om, vil betyde, at mennesker med handikap bliver fattigere. Politikere har fortalt mig, at kontanthjælpsloftet skal medvirke til, at det kan betale sig at arbejde. De kan nærmest få det til at lyde, som om man indfører loftet af hensyn til kontanthjælpsmodtagerne.

Men nej, sådan er virkeligheden ikke. Jeg kan kun gentage, at dette tiltag for – kontanthjælpsmodtagere med handikap – vil betyde øget fattigdom og i værste fald, at nogle må flytte fra hus og hjem.

Jeg ser store muligheder for, at vi i sådan en firpartsforhandling kan blive konkrete og ambitiøse med mål og indsatser for beskæftigelse af mennesker med handikap

Argumentet om, at det skal kunne betale sig at arbejde, klinger hult i mine ører.

Jeg har spurgt politikerne gang på gang: Hvor er arbejdspladserne? Hvor er de virksomheder, som kan og vil ansætte personer med handikap? Problemet handler ikke om, at personer med handikap ikke vil arbejde. Problemet ligger bl.a. i, at 50 procent af danskerne ikke mener, at et menneske med handikap vil kunne passe det arbejde, som de selv varetager. Det viser en ny undersøgelse fra Det Centrale Handicapråd.

Der er kort sagt et massivt behov for at bygge bro mellem politikernes billede og den reelle virkelighed, som vi oplever på arbejdsmarkedet.

Mit forslag er, at der hurtigst muligt indkaldes til firpartsforhandlinger, hvor regering, arbejdsmarkedets parter og handikapbevægelsen sammen finder muligheder for handikappedes inklusion på arbejdsmarkedet. Mit bud til disse firpartsforhandlinger vil være, at der straks må handles på tre områder: holdninger, bureaukrati og handikapviden.

Når halvdelen af danskerne ikke tror på, at handikappede kan varetage jobs, og når to ud af tre virksomheder ikke mener, at de kan have medarbejdere med handikap, udgør disse holdninger en voldsom barriere.

Forslag til løsninger kan bl.a. findes i Carsten Koch-udvalgets rapport om borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Når mange mennesker med handikap lever af kontanthjælp, skyldes det bl.a., at de regler, der findes på området, er meget bureaukratiske.

Jobcentrene skal forholde sig til et meget komplekst regelsæt og dermed en virkelighed, hvor tilkendelsen af fleksjob og førtidspension kan tage år. Løsningen her, mener jeg, ligger bl.a. i at sikre, at ressourceforløb bruges rigtigt og ikke ender med at erstatte kontanthjælpen som ’parkering’ for personer med handikap.

Viden flytter holdninger. Og ja, det kan være svært for andre at forestille sig, hvordan vi med handikap klarer os i dagligdagen. Og særligt, hvordan vi med hjælpemidler, mentorer mv. vil kunne fungere på en arbejdsplads.

I handikaporganisationerne har vi den viden, og vi har erfaring med at hjælpe borgerne i gang med konkrete jobs. Jeg ser store muligheder for, at vi i sådan en firpartsforhandling kan blive konkrete og ambitiøse med mål og indsatser for beskæftigelse af mennesker med handikap. Jeg er klar – er politikerne og arbejdsmarkedets parter også det?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden