Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dannelse. Regerings nye forslag vil have fatale konsekvenser for de studerendes faglige dybde. Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Dannelse. Regerings nye forslag vil have fatale konsekvenser for de studerendes faglige dybde. Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Vi svigter dannelsen

Regerings nye forslag om at lægge tre gymnasiefag sammen er bekymrende.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringen har fremlagt et forslag til en ny reform af de gymnasiale uddannelser, hvori der indgår et forslag til at lægge tre gymnasiefag sammen: historie, oldtidskundskab og religion (HOR er det af vittige hunde allerede blevet døbt og i hvert fald folk, der har haft religion, ved, hvad Gammel Testamentes Ti Bud har at sige om dét).

Denne ændring er ikke uvæsentlig især i en virkelighed, hvor radikaliserede islamister og kristne fundamentalister i USA kæmper for at sætte dagsordenen

I bestyrelsen for Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF bekymrer dette forslag os. Det gør det, fordi et fagsamarbejde med to fag, der fokuserer på det historiske, naturligt nok også vil trække det tredje fag, religionsundervisningen, i retning af det historiske og altså væk fra den brede faglighed, vi har i dag, hvor fokus i lige så høj grad lægges på nutiden og religion i dagens globaliserede, komplekse verden. Denne ændring er ikke uvæsentlig især i en virkelighed, hvor radikaliserede islamister og kristne fundamentalister i USA kæmper for at sætte dagsordenen.

Religion som vi kender det i gymnasiet og på hf i dag er et dannelsesfag, der ikke blot arbejder med religioner i Danmark og vores egen kulturforståelse, men som også fokuserer på global dannelse og andres livsforståelse. Vi lærer de unge mennesker både at se tingene objektivt, udefra, og også at forsøge at sætte sig i andres sted og forstå, hvordan verden ser ud inde fra den troendes verden.

Dette dobbeltgreb er essentielt for religionsvidenskaben og særegent for faget religion. Denne ikke-konfessionelle tilgang er helt central for fagets identitet, og den siger noget om fagets særlige natur.

Derudover er det bekymrende, at regeringens udspil indeholder ideerne ikke bare om en samlet eksamen, men en eksamen baseret på fælles mål for de tre fag. Et sådant forslag vidner om mangel på forståelse for vigtigheden af, at vores elever af forskellige veje ser kompleksiteten i den globale samtid, de lever i.

Én eksamen i et A-niveaufag, eleverne har haft i tre år, og to C-niveaufag, eleverne har haft et år, vil give en besynderlig ujævn fællesnævner mellem dem; den faglig dybde forsvinder i de enkelte fag og det vil få store konsekvenser for elevernes globale forståelse og kulturelle dannelse.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden