Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hovedløst. Regerings nye gymnasieudspil modtager skarp kritik. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Hovedløst. Regerings nye gymnasieudspil modtager skarp kritik. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Det er hovedløst, at regeringen vil slå tre væsentlige gymnasiefag sammen

Det er urealistisk at tro, at man kan sammensmelte tre så essentielle fag, uden at vigtig viden, grundlæggende diskussioner og afgørende refleksioner går tabt.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi har brug for mere religionsundervisning på skolerne og gymnasierne – ikke mindre. Derfor er det også hovedløst, at regeringen med sit udspil til en ny gymnasiereform lægger op til at slå tre væsentlige dannelsesfag – religion, oldtidskundskab og historie – sammen til ét fag med én eksamen.

Alle de samfundsnuancer og perspektiver, som har været en fast del af de tre fag, skal fremover presses så meget sammen, at de lige akkurat kan være i én kasse historisk-humanistisk faggruppe.

I en tid hvor demokratiets kerneværdier er under angreb, er det vigtigt, at vi tør og kan snakke åbent og fordomsfrit om religion

Det er urealistisk at tro, at man kan sammensmelte tre så essentielle fag, uden at vigtig viden, grundlæggende diskussioner og afgørende refleksioner går tabt. Og ser man på historiefagets tunge og dominerende pensum, peger pilen klart i retning af, at religion og oldtidskundskab bliver klemt til uigenkendelighed.

Det er en trist og forkert prioritering fra regeringen. I en tid hvor demokratiets kerneværdier er under angreb, er det vigtigt, at vi tør og kan snakke åbent og fordomsfrit om religion.

Det er ikke længere tid siden end en måned, at dokumentaren ’Moskeerne bag sløret’ rullede over skærmen på TV 2 og gav os et indblik i, hvad det er for stemmer, unge mennesker møder ude i samfundet.

Vi ved, at der findes kræfter, der bruger religion som et middel til at begrænse unge menneskers frihed og bekæmpe demokratiet. Det skal vi som samfund stå imod, og der er brug for at løfte opgaven i fællesskab. Mere end nogensinde før har vi brug for, at uddannede lærere kan give et kvalificeret modspil til det ensidige religionsbillede, som de unge møder. Såvel i folkeskolen som i gymnasiet har unge gavn af religionsdebattens perspektiver og nuancer.

Vores fælles samfundsopgave er at komme de unge mennesker i møde, inden de bevæger sig i en antidemokratisk retning. Vi skal bekæmpe radikalisering. Og vi skal bekæmpe den sociale kontrol, som hæmmer mange unge menneskers frihed. Det gør vi gennem dialog og ved at udfordre deres verdensbillede. Det er især vigtigt i en periode af deres liv, hvor de unge gennemgår afgørende skridt i deres udvikling.

Derfor er mit opråb til regeringen ganske klart. Det er ikke nu, at vi skal lade religionsundervisningen træde i baggrunden. Det er nu, vi skal styrke faget og opkvalificere religionsdebatten og tage dialogen med de unge mennesker. Det er der brug for i demokratiets tjeneste.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden