Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Sig ordentligt farvel til de studerende

På Københavns Universitet er det en flad fornemmelse at blive bachelor. Man bydes hjerteligt velkommen, men må selv finde ud.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som nyudklækket bachelor i kommunikation og it fra Københavns Universitet Amager sidder man med en flad fornemmelse: I sommeren 2013 gav jeg, og andre nye studerende, rektoren på KU hånden ved et fint velkomstritual, som KU udfører hvert år. Der bliver altså brugt ressourcer på at sige pænt goddag til de nye studerende på universitetets mange uddannelser. Hvordan kan det så være, at man ikke også sørger for at sige ordentligt farvel?

Farvellet har flere af mine barndomsvenner netop nu fejret på andre store danske universiteter – enten med receptioner, taler og meterlange pindemadsbuffeter eller i form af dimissionsfester. Jeg er klar over, at KU netop har nedlagt forskellige uddannelser og der derfor generelt må være mange besparelser.

Imidlertid har der før i tiden heller ikke været tradition for at gøre noget ud af færdiggørelse af en uddannelsesgrad: Min mor fik eksempelvis blot et kandidatbevis med posten, et par måneder efter at hun havde fået sin kandidatgrad, og det samme kommer formentlig til at gælde for min årgang. I hvert fald hvis beviserne ikke er blevet elektroniske, og Post Danmark stadig eksisterer til den tid.

Som studerende på KUA er det mundtlige forsvar af mange af de store opgaver gennem årene blevet sparet væk. Vi skal eksempelvis hverken forsvare vores bachelorprojekt eller vores kandidatspeciale.

Det er altså en flad omgang uden brus, man sidder med, når man er færdig med sin uddannelse. I Danmark er vi så privilegerede, at vi uden videre har mulighed for at tage længerevarende uddannelser på universiteter som KU. Derfor er det også en stor skam, at vi ikke får lov at vise vores taknemmelighed for de mange års studier.

At Københavns Universitet ikke har mulighed for at afsætte ressourcer i form af enten penge eller tid, er ærgerligt

Studenterne kører i disse dage rundt og trutter i deres horn og spiser chokoladeovertrukne jordbær og drikker bobler, og vi sidder bare alene foran en computerskærm og oploader vores afsluttende opgaver. To forskellige afslutningssituationer.

FOTO:

At KU ikke har mulighed for at afsætte ressourcer i form af enten penge eller tid, er ærgerligt. Endnu mere ærgerligt er det, at vi tilsyneladende ikke må låne lokaler af KUA til alternativt selv at fejre vores færdiggørelse.

At vi ikke får lov at sige pænt farvel til rektor, er skuffende. Bruset går lidt af champagnestemningen. Måske champagnestemningen i fremtiden kunne erstattes af en billig asti-stemning i form af en fælles farvel-mail fra instituttet eller fakultetet eller måske i form af en simpel reception i Københavns Universitets rare og moderne studiemiljø?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden